lördag 3 september 2016

Där gryningen dröjer

Rec.ex. från Historiska Media - tack!
Där gryningen dröjer av Anna Lihammer är en riktigt bra deckare. Ja, eller en riktigt bra bok helt enkelt.

Handlingen tar plats i Stockholm år 1936 då de olympiska spelen i Berlin just börjat och nazisympatiserande vindar blåser i Sverige. När ett brutalt mord sker, blir kriminalkommissarie Carl Hell och polissyster Maria Gustavsson inkopplade på fallet. Spåren leder dem tillbaka till en arktisk expedition 20 år tidigare och det blir snart tydligt att de som deltog i den expeditionen är i fara.

Berättelsen växlar mellan att ge oss brottsstycken från polarexpeditionen och själva brottsutredningen i bokens nutid. En sådan växling är ett beprövat grepp i spänningslitteratur, men Anna Lihammer gör det sällsynt bra! För alla oss som älskade Bea Uusmas bok om André-expeditionen blir det arktiska temat ännu ett plus.

Beskrivningen av tiden och de tankar som råder kring ras och människovärde gör boken på en gång autentisk och väldigt, väldigt aktuell. Berättelsen har ett enormt driv, men det sker inte på bekostnad av karaktärsbeskrivningen som är nyanserad och intressant. Det går bra att läsa denna serie av böcker fristående, men det ger lite extra djup i läsningen att läsa dem i ordning för att kunna följa karaktärerna och lära känna dem lite mer för varje bok.

Jag har tidigare läst Medan mörkret faller och Än skyddar natten av samma författare och rekommenderar hela serien varmt.

Där gryningen dröjer
Författare: Anna Lihammer
Förlag: Historiska Media (2016)
ISBN: 9789175453583
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

6 kommentarer:

  1. Låter som att jag trots allt måste ge Lihammer en chans till. Tyckte jättemycket om första boken, men var lite mer tveksam till uppföljaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte denna var klart sämst. Den var bra, men den slutade lite abrupt. Jag älskar Lihammer, men denna kunde varit bättre.

      Radera
    2. Tänk att det kan vara så olika. Jag gillade nog denna bättre än tvåan.

      Radera
  2. Jag gillade Där gryningen dröjer bäst av de tre. Men de båda första var riktigt bra de också. Intressant epok hon skriver om, tycker jag.

    SvaraRadera