fredag 2 januari 2015

Lästa böcker 2014

Som vanligt är det roligt att se hur många böcker som jag hunnit med under året och 2014 så landar den siffran på 117 stycken (se nedan, förra året läste jag 108 böcker och 102 st året innan det).

En ganska bra blandning dessutom. Som vanligt flest kvinnlig författare - 83 stycken.
29 stycken är barn- och/eller ungdomsböcker. 10 deckare känns som lite färre än jag brukar läsa.

Och så många bra böcker! De tio bästa har jag bloggar om här.

Jag har inte satt upp några direkta läsmål för 2015. I så fall är det kanske att inte hoppa på läsutmaningar - och inte starta någon egen ;)
Ta det som det kommer helt enkelt!

---
  • Att föda ett barn - Kristina Sandberg
  • Medan mörkret faller - Anna Lihammer
  • God jul - Jonas Karlsson
  • Min mormor hälsar och säger förlåt - Fredrik Backman
  • Frukost på Tiffany's - Truman Capote
  • Znapp: Drakryttarna - Skåhlberg/Dahlquist
  • 14 december - Kristina Sjögren
  • Vi ses i Obsan - Cilla Jackert
  • Awkward bitch - Marlo Donato Parmelee
  • Livet och dödens villkor - Belinda Bauer
  • Svarta änglar - Rebecca Chance
  • Sent i november - Tove Jansson
  • Torsdagarna i parken - Hilary Boyd
  • Maze Runner - James Dashner
  • Frukost på Tiffany's - Truman Capote
  • Blod och stjärnstoft - Laini Taylor
  • Mörk ängel - Laini Taylor
  • En enda natt - Simona Ahrnstedt
  • Vid fyrtio börjar livet - Stefan Åberg
  • Löftet - Mari Åberg
  • Döden kvittar det lika - Anne-Marie Sjetlein
  • Vi var skapta för lyckan - Veronique Olmi
  • Håll inte tillbaka kärleken, William Holden - Conny Palmkvist
  • Levande och döda i Winsford - Håkan Nesser
  • Bläckmagi - Cornelia Funke
  • Tredje graden - Liselott Roll
  • Americanah - Chimanda Ngozi Adichie
  • När gud var en kanin - Sara Winman
  • Låt vargarna komma - Carol Rifka Brunt
  • Den andra kvinnan - Therese Bohman
  • Gravkamrarna i Atuan - Ursla K. LeGuin
  • Fisken i snön, med hälsning från hospitalet - Malin K Eriksson
  • September - Christoffer Leandoer
  • Glasbarnen - Kristina Ohlsson
  • Kejsarn av Portugallien - Selma Lagerlöf
  • Otrohet - Paulo Coelho
  • Solhjärtats hemlighet - Pär Sahlin
  • Ibland bara måste man - David Levithan
  • Mörka platser - Gillian Flynn
  • Torka aldrig tårar utan handskar: Döden - Jonas Gardell
  • Mrs Sinclairs resväska - Louise Walters
  • Vi var alltid beredda - Annika Koldenius
  • Torka aldrig tårar utan handskar: Sjukdomen - Jonas Gardell
  • Jag blundar tills jag finns - Marie Björk
  • Torka aldrig tårar utan handskar: Kärleken - Jonas Gardell
  • Eleanor och Park - Rainbow Rowell
  • Kvinnan som gick till sängs i ett år - Sue Townsend
  • Lyckostigen - Anna Fredriksson
  • Små solfåglar långt borta - Christie Watson
  • Augustiresan - Anna Fredriksson
  • Skuggpojken - Carl-Johan Vallgen
  • Drottningkronan - Ingrid Kampås
  • Kristalläpple - Ebba Range
  • En dag i juli - Jan Fridegård
  • Sonjas sista vilja - Åsa Hellberg
  • Trollkarlen från övärlden - Ursula K.LeGuin
  • Annan påföljd - Nina Larsdotter
  • Sophies historia - Jojo Moyes
  • Dagarna med farmor - Frédérique Deghelt
  • Dagboken från imorgon - Ceceilia Ahern
  • Det kommer aldrig mer vara du - Anne-Lie Högberg
  • Wool - Hugh Howie
  • Jag, En - David Levithan
  • Jag biter i apelsiner - AnnaKarin Thorburn
  • Amerikauret - Vibeke Olsson
  • Mitt liv och jag - Ceceilia Ahern
  • Vi kom över havet - Julie Otsuka
  • Juni - Marianne Peltomaa
  • Blod och choklad - Anette Curtis Klause
  • Delirium - Lauren Oliver
  • Davidsstjärnor - Kristina Ohlsson
  • Hamarsmans dotter - Ronnie G. Lundin
  • Allegiant - Veronica Roth
  • Frost i maj - Antonia White
  • Insurgent - Veronica Roth
  • Divergent - Veronica Roth
  • Paradisoffer - Kristina Ohlsson
  • Tigerporten - Christina Courtenay
  • Du skulle sagt som det var - Ulla-Maria Andersson
  • Andnöd - Anette Skåhlberg
  • Jag heter inte Miriam - Majgull Axelsson
  • Fem stjärnor för färglösa - Sölve Dahlgren
  • Tills kärleken skiljer oss - Anna Lönnqvist
  • Solviken - Annika Estassy
  • Tiden går så långsamt när man tittar på den - Josefin Lindén
  • Livbåten - Charlotte Rogan
  • En mörderska bland oss - Hannah Kent
  • Mãn - Kim Thúy
  • Var är Alaska? - John Green
  • Där ingen har gått - Melanie McGrath
  • Blicken - Åke Lassen
  • Vattnet i mars - Mikael Fant
  • Bella och broder Superstar - Sanna Juhlin
  • Fru Alms magiska resebyrå - Annakarin Rosengren
  • Onda flickor - Alex Marwood
  • Främlingsleguanen - Martina Montelius
  • Expeditionen - Bea Uusma
  • Kärleken blev mitt vapen - Soheila Fors
  • Gone Girl - Gillian Flynn
  • Revolt - Lisa Rodebrand
  • Min familj och andra monster - David Safier
  • Februari - Hans Gunnarsson
  • Drottningen vänder blad - Alan Bennett
  • Läsarna i Broken Wheel rekommenderar - Katarina Bivald
  • Den el-ändiga sagan - Anna Wintersvärd
  • Ulven - Helen Lindholm
  • Ambassadören - Björn Amby
  • Saker min son behöver veta om världen - Fredrik Backman
  • Stjärnans ögonblick - Clarice Lispector
  • Saga Swärd - Taliah Pollack
  • Ängeln på Malmskillnadsgatan - Elise Lindqvist
  • Bära leggings i januari - Sara Stille
  • Och så levde de lyckliga - Lucy Dillon
  • Lex bok - Sara Kadefors
  • Nyckeln - Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
  • Och kvar stod en röd resväska - Mari Åberg
  • Från Holmes till Sherlock - Mattias Boström

19 kommentarer:

  1. Oj så mycket bra du har hunnit med. Hoppas 2015 också blir ett bra läsår. :)

    SvaraRadera
  2. Jag landade på 126, att jämföra med 128 året innan, som var mitt första bloggår. Där är ju också en del ungdomsböcker och/eller inte så krävande saker, men efter omständigheterna är jag nöjd. Min könsfördelning är i stort sett omvänd, och deckarandelen betydligt högre. :)

    SvaraRadera
  3. Jag håller mig nog också borta från läsutmaningar. Tycker ju bäst om att läsa det jag känner för just då, och utmaningar har en tendens att bli lite av en press fast man inte skall se dem som det. 86 böcker blev det för mig 2014. Vi får se hur många det blir 2015. Fler hoppas jag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 86 är verkligen inte illa. Känner att jag behöver pausa från utmaningar. Få se om jag kan hålla mig ;)

      Radera
  4. Ojojoj, så många intressanta och bra titlar du hunnit läsa. Och vilken lång lista! Det blir verkligen konkret och tydligt när du skriver upp dem så. Jag kommer inte heller att ta mig an någon särskild utmaning. Jag har funnit att jag vill "ta det som det kommer", utan krav. Bara spontanläsning! Ha en trevlig trettonhelg! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har jag verkligen. Bra läsår. Men tänkte att det är bra att ta det lite lugnare nästa år.
      Hoppas din helg var fin!

      Radera
  5. Många intressanta du läst under året.

    SvaraRadera
  6. Riktigt många böcker:)
    Jag kommer inte ens upp till hälften :)
    Kul att du var med på chatten i dag
    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att ha läst många, men det är ju inte det viktigaste. Det viktigaste är nog ATT man läser. Det ger så mycket.

      Ja, det var kul att chatta! Ha det fint du också.

      Radera
  7. Väldigt många böcker, jag kommer inte upp i bråkdelen av dom ;) Men det är ju som sagt inte det viktiga.....Utmaningar tänker jag hoppa på några mest på kul, jag blir inte så väldigt besviken om jag inte klarar dom, trots att jag är ett riktigt kontrollfreak haha

    SvaraRadera
  8. God fortsättning får jag lov att säga o woaw vilken lista där ligger jag i lä! Kul att se att du också mest diggar att läsa kvinnliga författare vet inte varför men de känns bäst!!!

    Hur har du det med läsutmaningar är det något för dig? Jag har inte gjort några tidigare men tänkte prova på i år men jag vet inte om jag inte har tagit mig vatten över huvudet med min spänningsutmaning som jag har valt att det bara ska vara böcker som börjar på H.... Till min lycka hittade jag två titlar i din lista men självklart så var de inte spänningsböcker. Har du några förslag för jag hoppas kunna komma någon vart i min utmaning o inte bara till februari o det e en bok som jag började läsa i somras men som jag tappade bort under mitt smärtskov då jag inte klarar av att läsa böcker utan bara lätta pocketar.

    Kramis i från Pockethexan som hoppas att ni inte blåser bort där nere på västkusten, vi här i huvudstaden har äntligen fått en hel del snö men om den kommer att ligga kvar e en annan sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där! Trevligt att höra av dig!

      Ja, det blev många böcker i år. Läsutmaningar också, så därför tar jag en paus med det under 2015. Men annars gillar jag att utmana mig själv lite.

      Spänningsböcker som börjar på H? Låt se ...
      Hammarbyserien av Gerardsson? (fast varje bok heter ju ngt eget)
      Hungerelden av Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist.
      Hypnositören av Kepler
      Höstoffer av Kallentoft

      Lycka till med utmaningen - kram!

      Radera