onsdag 15 april 2015

Än skyddar natten

Rec. ex. från Historiska Media - tack!
Jag tyckte så väldigt mycket om Anna Lihammers debutdeckare Medan mörkret faller, så när uppföljaren landade i min brevlåda slängde jag mig över den.

I Än skyddar natten möter vi än en gång kommissarie Carl Hell och polissyster Maria Gustavsson. Fallet de utreder är ett mord på en tysk journalist som följer en grupp arkeologer utsända av SS för att göra kopior på fornlämningar.

I 30-talets Sverige kommer krigshotet allt närmare och i Tyskland införs Nürnberglagarna som i princip tar bort judarnas alla rättigheter, och det är riskfyllt även för de judar som befinner sig utanför Tysklands gränser.

Det stannar förstås inte vid ett mord och de båda poliserna får känna på motstånd från tyska sändebud och korrupta poliser, medan de kämpar med att hitta svaret på vem det är som utför de kallblodiga avrättningarna.

Jag tycker mycket om 30-talsmiljön och blir mer och mer förtjust i huvudkaraktärerna. En riktigt bra uppföljare till den strålande debuten (som nog ändå är favoriten ändå) och väldigt, väldigt spännande!


Medan mörkret faller
Författare: Anna Lihammer
Förlag: Historiska Media (2014)
ISBN: 9789175450810
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar