onsdag 17 januari 2018

Selfies

Jag hade egentligen börjat på en helt annan bok, men blev så sugen på en deckare och plockade upp Selfies av Jussi Adler-Olsen som väntat på mitt sängbord sedan i höstas då jag träffade författaren på ett bloggevent.

Rec.ex. från Albert Bonniers förlag - tack!
Jag var helt övertygad om att jag hade läst åtminstone ett par av Adler-Olsens kriminalromaner om avdelning Q vid Köpenhamnspolisen, men när jag börjar läsa inser jag att det här nog är min första bekantskap med författare. Selfies är den sjunde boken i serien och självklart är det så att det hade varit givande om jag hade läst serien från början och lärt känna karaktärerna, men det fungerar ändå riktigt bra att läsa den utan att ha läst de tidigare.

I den här boken utreder kriminalinspektör Carl Mørck och hans kollegor Assad och Gordon fler parallella fall. Dels ett fall där en äldre kvinna hittas mördas i Kongens Have, ett mord som påminner om ett äldre ouppklarat fall där en ung kvinna mördats på med samma tillvägagångssätt. Dels blir de indragna i utredningen av flera dödliga attacker med bil mot, till synes slumpvalt utvalda, unga kvinnor.

Carl. Assad och Gordon försöker också hjälpa sin kollega Rose som gått in i en svår psykos och de försöker utreda en del mörka händelser i hennes förflutna och hitta något som kan ge henne lättnad i hennes plåga och hjälpa hennes läkning.

Selfies är en spännande kriminalroman och det är skriven i ett hisnande tempo. Här finns flera intressanta karaktärer och många tragiska människoöden. Skurkarna i just den här berättelsen är inte de mest "typiska", men jag vill inte skriva för mycket om det för den som har boken oläst. Jag gillar det. Inte helt oväntat vävs de olika utredningarna samman och ha mer gemensamt än man tror vid första anblicken. Det här är ju inte ett nytt grepp i genren, men författaren syr ihop berättelsen mycket snyggt. Möjligen har jag lite svårt för jargongen på polisstationen och speciellt hur Assad tilltalas och omnämns av sina kollegor, men jag tror att det är ett medvetet stilgrepp av författaren som kanske också hade fått mer av en förklaring om jag hade läst böckerna i ordning.

Roses berättelse är inte oväntat den som engagerar mig mest och här känner jag att jag gärna hade läst de tidigare böckerna för att få veta mer om henne, hur hon var som polis och om hennes relation till kollegorna. Tydligt är i alla fall att hon är en viktig person för dem, som de gör allt för att hjälpa.

Selifes är en spännande och skickligt konstruerad kriminalroman och riktigt bra underhållningsläsning.

Selfies
Författare: Jussi Adler-Olsen
Förlag: Albert Bonniers förlag (2017)
ISBN: 9789100137250
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar