söndag 27 augusti 2017

Carambole (van Veeteren #7)

Van Veeteren-utmaningen är tillbaka efter sommaruppehållet. Bok nummer sju är Carambole och det är en av de få i serien som jag har läst tidigare. Jag funderade på att hoppa över omläsningen för det finns många andra böcker som lockar nu, men det kändes lite som fusk och faktum är att jag mindes väldigt lite av handlingen från förra läsningen.

Så här sammanfattar förlaget handlingen:
"En berusad bilist kör ihjäl en ung pojke. I skydd av regnet och mörkret smiter han från platsen. Men genom olyckan kastas hans liv in i helt nya banor. Han drivs in i ett alltmer uppskruvat och infernaliskt dilemma som han måste lösa med alla tills buds stående medel. Polisen i Maardam, och kommissarie Van Veeteren, står snart inför ett fall som bär sin egen svarta, perverterade logik och där händelserna verkar lika förutbestämda som oförutsägbara."

Van Veeteren har fortfarande tjänstledigt och arbetar egentligen inte med utredningen, men då fallet blir mycket personligt för honom blir han inblandad och bidrar också med flera viktiga pusselbitar som leder till att gärningsmannen avslöjas. Den här gången tycker jag att Nesser har lyckats riktigt bra med upplägget i boken och spänningen håller hela vägen. Jag uppskattar att läsa om van Veeterens karaktär när beskrivningen av honom blir lite mer personlig och nära. Jag tror jag håller fast i mitt omdöme från förra läsningen: "Välskriven, spännande och inte förutsägbar."

Titta in hos min bokcirkelkompis Jesper och läs hans omdöme om månadens bok.

Carambole
Författare: Håkan Nesser
Förlag: Bonnierförlagen (2009)
ISBN: 9789143504590
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Jag är försenad med läsningen, men det ska komma ett inlägg inom ett par dagar!

    SvaraRadera
  2. Nu! http://jsprbok.blogspot.com/2017/08/141-hakan-nesser-carambole.html

    SvaraRadera
  3. Jag lyssnar på den här nesserserien just nu men har bara kommit till tredje delen, Återkomsten. Perfekt pendlarlyssning, jag njuter till fullo :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det passar alldeles utmärkt.

      Radera