tisdag 16 maj 2017

I begynnelsen var Bob



Den här månaden kombinerar jag utmaningarna och valde Meg Rosoffs bok I begynnelsen var Bob till både #hyllvärmare2017 och #bou2017

Jag hade mycket stora förväntningar på min första bok av Rosoff, för jag har tänkt att hon är fantastisk. Ja, och det kanske hon är, men jag blev inte jätteimponerad av just den här boken.

Den handlar om Bob som i mångt och mycket är en ganska vanlig kille i övre tonåren som mest tänker på nöjen och tjejer. Det är bara den lilla grejen att han också är Gud. Det må ha skett av ett misstag, men han har alltså blivit ansvarig för människornas och jordens väl och ve. Han axlar inte den rollen särskilt ansvarsfullt och när han blir blixtförälskad i den helt vanliga dödliga Lucy, ställer hans kärlekskrankhet verkligen till det!

Roligt? Jo, lite kanske, men mest putslustigt med lite billiga poänger. Jag tycker inte heller att författaren riktigt får ihop historien och tecknar sin Gud på ett inkonsekvent sätt. Några härliga bikaraktärer finns dock, t.ex. Bobs luttrade assistent och hans märkliga husdjur.

Den här veckan pratar vi om "dålig stämning" på Kulturkollo och den här boken innehåller många scener där det blir dålig stämning, som t.ex. när Bobs mamma spelar bort hans husdjur i ett pokerparti och vinnaren planerar att laga till djuret och äta det med rosépepparsås. Men jag kanske inte ska ge upp Rosoff helt. Kan någon rekommendera någon annan bok av henne?

I begynnelsen var Bob
Författare: Meg Rosoff
Förlag: Gilla böcker (2016) (X Publishing 2012)
ISBN: 9789188279286
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar