fredag 19 februari 2016

Nya mellanåldersböcker och en lättläst

Jag har läst några mellanåldersböcker som jag har fått som rec. ex.

Rec.ex. från Idus förlag - tack!
Saskia - en tjej som mig av Anne Agardh handla om Saskia. Hon går i fyran och gillar att gå i skolan. Det är en sak som är lite annorlunda med Saskia, hon har en CP-skada. Det har inte varit någon stor sak för klasskompisarna, men när den nya tjejen Moa börjar i klassen förändras det. Plötsligt finns det någon som säger elaka saker till Saskia och en del av klasskompisarna börjar göra likadant.

Det är riktigt härligt att det ges ut böcker om barn med funktionshinder och den här fyller en viktigt lucka. Tyvärr tycker jag inte att den når riktigt ända fram. Jag blir aldrig riktigt engagerad i berättelsen. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad de är jag saknar, men jag hoppas att det bara är jag och att den finner sina läsare.
____________________
Saskia - en tjej som mig
Författare: Anne Agardh
Förlag: Idus (2015)
ISBN: 9789175773322
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris



Rec.ex. från författaren och 
Nypon förlag - tack!
Djurdoktorn: Linus och Tim av Ann-Charlotte Ekensten är en "lätt att läsa"-bok för barn som kommit en lite bit på vägen i sin läsning. Med enkel text i korta kapitel får läsaren träffa Linus som hjälper sin mamma på veterinärkliniken. Idag är patienten kaninen Tim. Den här boken tror jag passar många barn i både ämne och stil. Dessutom gillar jag de tuffa manga-inspirerade illustrationerna av Carolina Ståhlberg.

_________________________
Djurdoktorn: Linus och Tim
Författare: Ann-Charlotte Ekensten
Förlag: Nypon förlag (2016)
ISBN: 9789175675183
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris





Rec.ex. från Idus förlag - tack!








Jag lovar. På hedersord! av Emma Fäldt är en fin berättelse om den första kärleken och det första sveket. När bästisarna Andrea och Leni blir kära i samma kille och lovar de varandra på hedersord att ingen av dem ska bli tillsammans med honom. Men det löftet är svårt att hålla. Det är en bok om vad som händer med vänskap när löften bryts. Dessutom handlar den ganska mycket om fotboll också.

_____________________
Jag lovar. På hedersord!
Författare: Emma Fäldt
Förlag: Idus (2015)
ISBN: 9789175772875
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar