söndag 21 februari 2016

Gudar och monster


Gudar och monster är den tredje och avslutade delen i serien Önskemånglarens dotter av Laini Taylor. Jag hade hade turen att få träffa författaren på Bokmässan i höstas och fick mitt ex av boken signerat. Sedan blev den stående i hyllan, trots att jag var supersugen på att få veta hur det skulle gå. Märkligt.
Men nu har jag alltså läst ur det gick för Karou och Akiva och alla de andra figurerna i denna märkliga värld befolkad av änglar och demoner, gudar och monster.

Jag fullständigt slukade de första två böckerna, men fick inte riktigt samma läsflow med denna. Kanske för att jag inte riktigt kom ihåg alla turerna från de tidigare böckerna, utan var tvungen att fundera lite över vissa karaktärer och händelser. Men när jag väl kom igång så blev det riktigt spännande ändå och jag var tvungen att vara uppe rätt sent igår för att läsa ut den.

Det är svårt att beskriva handlingen i boken utan att avslöja saker för dem som inte har läst böckerna, men när två världar är på väg mot ett oundviklig och förödande krig så kommer de mest osannolika allianser behövas för att undvika en katastrof. Det här är en berättelse som utmanar vad som är gott och ont, rätt och fel.

Även om den sista boken är den svagaste i serien är jag väldigt svag för den här världen och inte minst kärlekshistorien mellan Karou och Akiva och tycker absolut att man ska läsa dem om man gillar fantasy och märkliga väsen.

Jag har tidigare läst Mörk ängel och Blod och Stjärnstoff i samma serie.

Gudar & monster
Författare: Laini Taylor
Förlag: Bazar (2015)
ISBN: 9789170284137
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte det var trist att serien slutade så svagt, men har ju varit förälskad i de två tidigare delarna. Blod & Stjärnstoft tyckte jag bäst om.

    SvaraRadera
  2. Jämfört med de två första delarna så var den här en besvikelse för mig. Tröttande rejält på båda Karou och Akiva, behållningen för mig var en del av bikaraktärerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är benägen att hålla med dig. Lite besviken eftersom jag gillade de andra så mycket.

      Radera