torsdag 26 november 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven K

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på K.
Om man tittat på den kvinnliga författare med efternamn på K jag har läst flest böcker av så är det Marian Keyes. Det är kanske inte det coolaste svaret, men det var en period som jag läste hennes böcker och trivdes med det. Precis där i början av chic litt-vågen.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på K vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Kate Winslet är en trevlig skådespelare. Dessutom har jag en gång fått höra att vi är lika ;)

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på K som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Det här med att nämna en person jag beundrar tycker jag är det svåraste av allt. Det är kanske trist att jag inte beundrar flera personer. Eller så gör jag det, fast jag inte tänker på det så. Men en författare jag är imponerad av är Katarina Sandberg och det faktum att hon lyckades skriva böckerna om Maj (Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris) och göra dem till en så stark kvinnoskildring.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på K är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?
Jag läste Jessica Kolterjahns bok Den bästa dagen är en dag av törst (om Karin Boye) i somras och läser gärna mer av den författaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar