onsdag 27 augusti 2014

Tre på tre: Vatten

Nu tror ni att jag har valt tema till Pocketlovers "tre-på-tre"-utmaning i år. Nej, det här är faktiskt böckerna jag läste i förra årets utmaning. I tid och allt. Men jag glömde att blogga dem! Jag tycker inte att jag får ge mig in i årets utmaning förrän jag har gjort klart det ;)

Jag hade tänkt läsa dessa tre böcker, men det var bara Havsmannen av Carl-Johan Vallgren som blev kvar  det ursprungliga urvalet.

Det är en riktigt konstig bok, men det är också en riktigt, riktigt bra bok. Carl-Johan Vallgren skriver om det vardagliga och det fantastiska i en blandning där gränserna är utsuddade.

Nella och Robert. Deras föräldrar som sviker gång på gång. Roberts plågoandar. Det lilla inskränkta samhället. Och Havsmannen. Oj, oj - vilken bok!

Havsmannen : roman
Författare: Carl-Johan Vallgren
Förlag: Bonnier (2012)
ISBN: 9789100127299
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Min andra bok blev en omläsning. Kirsty Gunns Regn med de vackra omslaget.

"En familj med två barn tillbringar sommaren vid en exotisk sjö, så vidsträckt att inget land syns vid horisonten. Föräldrarna skymtar till i bakgrunden och ofta med en drink eller cigarett i handen - alltmedan de babblar, dansar och spelar bridge med sina vänner. Syskonen lämnas ensamma vid stranden med sina lekar och fantasier i skuggan av vuxenvärlden. Den tolvåriga Janey berättar om sin innerliga och täta relation till sin lillebror Jim och hur de båda utforskar det vackra och spöklika sjölandskapet."

Vemodigt och vackert!


Tredje boken i vattentemat blev Fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski. En hjärtvärmande historia om en elvaårig pojke som försöker förhindra sina föräldrars skilsmässa och lyckas förena en mängd människor runtomkring dem. Härlig läsning.




Fiskar ändrar riktning i kallt vatten : roman
Författare: Pierre Szalowski
Förlag: Sekwa (2013) ISBN: 9789186480585
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Fiskar ändrar riktning i kallt vatten är en härlig bok ♥

    SvaraRadera
  2. Kul tema! Jag har inte heller läst någon av dessa, men det blir nog Afrika för mig i höstens Tre på tre.

    SvaraRadera