fredag 5 april 2013

Zippen målar musik

För att tag sedan fick jag en bilderbok från Idus förlag som recensionsexemplar - tack så mycket!
Zippen målar musik handlar om en liten kille som tycker om att upptäcka saker - den här gången är det musik som fångar hans intresse. Tillsammans med sin syrra lyckas ha få liv i de där konstiga krumelurerna som kallas noter.
 
Jag är sedan tidigare bekant med teamet bakom boken - Linda Palm och Jessica Lindholm - som har gjort flera barnböcker tillsammans, bl.a. Svea tvättar som jag skrev om för inte så länge sedan. De är duktiga på att både i text och bild hitta precis rätt nivå för barnen. Zippen är en lättsam liten bok om att hitta glädjen i musik och jag gillar bilderna där Zippen skakar loss.
 
Jag har läst den för barnen så klart, men min femåring var inte så intresserad. Hon har precis upptäckt kapitelböcker. Däremot tyckte hon att den silvriga dragkedjan på omslaget var väldigt fin. Lillkillen fastnade för det två uppslagen i slutet där olika instrument presenteras och spelade sedan piano på soffbordet en lång stund :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar