tisdag 16 april 2013

Mord på Stenungsbadet Yacht Club

Jag hade varken hört talat om författaren Ramona Fransson eller AnomaR förlag innan jag fick erbjudande om rec. ex. av boken Mord på Stenungsbadet Yacht Club, men det är den sjunde deckaren av författaren. Jag är alltid nyfiken på att upptäcka nya författare så jag tackar så mycket för boken.

Det är svårt att inte bli berörd av ett tema som prostitution och människohandel. Lägg sedan till att det handlar om unga flickor och pojkar och att de omtalas som "kött" av de som hanterar verksamheten, så har du ramen för den här deckaren. Polisen i Göteborg får att mordfall att ta hand om på den exklusiva Yachtklubben Stenungsundsbadet. En ung kvinna hittas död och identifieras som Cassandra von Klerken - dotter till den framgångsrike affärsmannen Carl von Klerken. Men hans reaktion på dotterns död är kanske inte den man väntar sig av en sörjande far.

Parallellt berättas om Vanessa som hålls fångad av en riktigt obehaglig typ. Hon har blivit såld och utnyttjad till prostitution, men tränas nu för ett specialuppdrag. I bakgrunden får man reda på hennes tragiska bakgrund och om den smutsiga verksamhet som hennes "ägare" ägnar sig åt. Det är denna historia som verkligen berör och blir ett slag i magen på läsaren. De här typerna har ingen respekt för människoliv och drar sig inte för att ta till riktigt otäcka metoder för att få som de vill.

Deckarhistorien är ganska klassisk. Poliserna jobbar med svag bevisning, men med magkänsla och list lägger de pusselbitarna på plats och de två berättelserna vävs samman.
För mig är persongalleriet i den här boken ett litet problem. Ja, poliserna alltså - jag har lite svårt att hålla reda på vem som är vem och vilken relation de har till varandra. Några är gifta med varandra och några har förhållanden. Trots listan på alla karaktärerna i början av boken snurrar jag till det i läsningen och det gör det lite krångligt.

Men totalintrycket är en spännande och otäck deckare som fungerar fint som avkopplingsläsning.

4 kommentarer:

  1. Jag har inte heller hört talas om förlaget eller författaren :)

    SvaraRadera
  2. Man lär sig något nytt varje dag ;)
    Trevlig att du tittade in!

    SvaraRadera
  3. Jag har läst alla Ramonas böcker
    Margaretha

    SvaraRadera