torsdag 14 juni 2012

En gränslös kärlekshistoria

Jag läste Aino Trosells bok Hjärtblad med stor förtjusning i början av året, så när jag hittade En gränslös kärlekshistoria i en boklåda på Amnestys loppis så tog jag den direkt. När jag kom hem upptäckte jag att den är signerad av författaren :)

Om jag har förstått det hela rätt, så fick Aino Trosell idén till Hjärtblad när hon skrev den här boken.  I En gränslös kärlekshistoria är författarens egen resa tillbaka till sina rötter. Hon forskar i sitt ursprung och väver en historia kring de ofullständiga fakta hon har hittat om kvinnorna i sin släkt. samtidigt berättar hon sin egen historia om en uppväxt som inte var någon dans på rosor.

Förlaget beskriver boken så här: "Hundra år och fem kvinnor - en stafett av mor och mormor, mormors mor och dotter. Fem kvinnor som framlever sina liv i gränstrakterna mellan Norge och Sverige. Hundra år av en sorts kärlek - historien nåbar med blotta fingertopparna."

Det är en blandning av skönlitteratur, biografi och nästan lite dokumentär. Dessutom stundvis poetiskt. Aino Trosell byter språk så att varje kvinna får sin egen röst, men ibland bryter hon själv in med sitt moderna författarjag, så att läsaren aldrig glömmer bort vem det är som berättar historien. Jag gillar det för det får mig att vakna till - en referens till Harry Potter mitt i en betraktelse om en gammal kvinna vid förra seklets början ;)

En genomgående tema i boken är längtan efter kärlek och anmärkningsvärt nog, med tanke på boken titel, är det också en stor frånvaro av just kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar