tisdag 15 maj 2012

Nordisk läsutmaning - samma grej, bara en ny plats

Så roligt att vi är så många som vill fullfölja den nordiska läsutmaningen som Therese på Dantes bibliotek startade. Jag kommer alltså att försöka hålla i den fram till och med bokmässan - tack för förtroendet.
Här är de som hört av sig och sagt att de är med (är det någon jag har missat eller som vill ansluta så är det bara att hojta till):

Bokföring enligt Monika
I Elinas hylla
TinaO
Violens boksida
Pocketlover
Eli läser och skriver
Lottens bokblogg
Uppbokad
Mirthful's bokblog
Theresans
Nilmas bokhylla
(och ett par har hört av sig som slutat, men som hejar på oss andra)

Jag har lagt till en lista i högerkanten över vilka länder som gäller vilken månad och då kan man se att vi ska läsa en bok av en finsk författare denna månad. Flera av er har kanske redan kommit igång eller kanske valt bok i alla fall. Lägg gärna en kommentar här om vilken bok ni läser/tänkter läsa.

Om man vill ha tips på böcker så kan man med fördel kolla in det här inlägget från utmaningens första månad då temat också var Finland. Dessutom hittade jag den här listan och man kan ju också alltid titta in på Wikipedia.

Min egen absoluta favorit är Arto Paasilinna, men denna gång ska jag läsa Hallonbåtsflyktingen (Vadelmavenepakolainen) av Miika Nousiainen. Det slumpar sig också så väl att det är månadens bok i min bokcirkel också.

I helgen tänkte jag ta mig en runda på bloggarna och sedan göra en sammanfattning eller en lista på de Åländska böckerna ni läste i april.

Vi ses!

Update: alla inlägg i den nordiska utmaningen hittar du här.





5 kommentarer:

  1. Här har jag samlat min inlägg i den nordiska läsutmaningen:
    http://violensboksida.bloggplatsen.se/kategori/146496-lasutmaning-nordisk-litteratur/
    Där kan man se att jag läser Män kan inte våldtas av Tikkanen i maj.
    Dessutom vill jag ha tips på grönländska böcker, det är inte lätt.

    SvaraRadera
  2. Kul att du tar över!

    Här har jag samlat mina inlägg i den nordiska läsutmaningen http://bokslut.blogspot.se/search/label/Nordisk%20l%C3%A4sutmaning

    Den här månaden kommer Arto Paasilinna att representera Finland med boken Livet är kort Rytkönen lång. Jag har aldrig läst något av honom förut så det här blir kul. Ska börja läsa den i dag :)

    SvaraRadera
  3. Här har jag samlat mina inlägg:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/category/nordisk-lasutmaning/

    I mars läste jag många norska böcker så det kan vara rörigt att hitta...

    I maj har jag tänkt läsa Sofi Oksanen Utrensning. Nästan lite nervöst;-)

    SvaraRadera
  4. Kul! Jag har faktiskt redan läst min bok, Kollektivt självmord, och jag gillade! Ska vi köra på som Dantes bibliotek gjorde och posta recensionerna sista dagen i månaden? (Kanske blir lite enklare att hålla koll på det då tänker jag...)

    Jag har samlat mina inlägg här: http://elilaserochskriver.wordpress.com/category/lasutmaningar/lasutmaning-norden/

    SvaraRadera
  5. Tack för länkar och era Finlandstips. Det fungerar fint för mig om ni bloggar dem kring månadsskiftet.

    SvaraRadera