onsdag 18 april 2018

Gården vid Fårö strand

Rec.ex. från författaren och 
Gården vid Fårö strand är en historisk roman som utspelas på Gotland på medeltiden. När boken tar sin början har pesten precis drabbar Fårö. Oluff, Gartru och deras lillebror Jacob blir föräldralösa. Oluff får ansvaret för Hamars gård trots att han knappt är vuxen  och Gartru får också en tung börda med att sköta hushållet, arbeta på gården och att ta hand om Jacob. Syskonen är dock stolta och envisa, och de gör allt de kan för att ta hand om släktgården och sitt levebröd. Under en storm går ett skepp under utanför Fårö och Oluff gör ett oväntat fynd när han försöker bärga lasten. Ett fynd som påverkar livet på gården på många sätt.

Jag tycker mycket om att läsa den här typen av historiska romaner om helt "vanliga" människor. Läsaren av denna bok får också sig en liten dos av de större historiska händelserna vid den här tiden och det fungerar bra för att placerar berättelsen i ett sammanhang.
Men det är folket på gården jag vill läsa om! Deras liv, vedermödor, traditioner och öden engagerar och intresserar mig. Författaren målar upp en trovärdig bild av hur livet kunde te sig i gårdarna på den här tiden. Ett liv med villkor som är nog så utmanande, men så lägger han också till spännande detaljer i berättelsen som skapar mystik och dramatik.

Tidigare har jag läst Hamarsmans skatt och Hamarsmans dotter av samma författare och jag hoppas att hans romaner hittar många läsare.

Gården vid Fårö strand
Författare: Ronnie G Lundin
Förlag: Vaktel förlag (2018)
ISBN: 9789188441256
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar