tisdag 27 februari 2018

Två läskiga

Jag har tidigare läst Engelsforstrilogin som Mats Strandberg skrev tillsammans med Sara Bergmark Elfgren och väntade in i det längsta innan jag läste hans skräckroman Färjan innan nyfikenheten tog över. Jag trodde att den skulle vara urläskig, men den var mest … kladdig …

Hemmet däremot är läskig på riktigt! Det är en skräckroman som utspelas på demensboendet Tallskuggan. Dit flyttar Joels mamma Monika och han måste återvända till sin uppväxtort för att hjälpa henne med det praktiska. Han har det jobbigt både med att komma hem och med att se sin mamma försvinna bort i glömska. Och ingen är väl bekväm med att bli förälder åt sin mamma.

När Monika har kommit på plats på avdelning D försämras hennes tillstånd i snabb takt. Hon får våldsamma utbrott och pratar om märkliga saker. Det är precis som att hon är en annan person.
På hemmet jobbar Nina, som är en barndomsvän till Joel, men de har inte haft kontakt på många år. Nina märker att det är något märkligt som pågår på hemmet och tillsammans försöker hon och Joel ta reda på vilka krafter som är i rörelse.

Miljön på ett äldreboende är en fantastisk bakgrund för en skräckberättelse. Jag har själv arbetat på ett servicehus och jobbat både kväll och natt och det finns absolut grogrund för att tänka ut läskigheter där. Jag tror också att den här berättelsen sätter sig extra mycket eftersom många har anhöriga med demenssjukdomar som kan vittna om att människor kan förändras mycket. Jag tror också att det är den ultimata skräcken hos många – att förlora sitt förstånd, sina minnen och att förlora sig själv.

Hemmet är en skickligt och suggestivt skriven berättelse, som jag var tvungen att läsa på balkongen i fullt dagsljus för att våga mig igenom.

Inte riktigt lika läskig, men ändå en berättelse som ger kalla kårar på ryggen är Väntar tills natten kommer av Christoffer Holst. Jag har tidigare läst hans relationsromaner (Mitt hjärta går på, Mindfulness för loser och För oss är natten ljus) och det här är hans första rysare för unga vuxna.

Lukas och Sam är två killar i övre tonåren som har haft ett distansförhållande under ett år. Nu har de lånat en stuga vi Vänern över sommaren och ser fram emot att få rå om varandra hela sommaren. Men livet i den lilla fiskestugan bli inte som de har tänkt. Sam måste jobba mer än Lukas hade hoppats på och han går ensam hemma i stugan och försöker klara av de små renoveringsuppdrag de lovat att utföra istället för att betala hyra. Han hittar en gammal dagbok i stugan som han börjar läsa, men det som står i den känns så märkligt bekant. Och vad är det egentligen för märkligt ljussken som syns över sjön?

Väntar tills natten kommer är en ganska klassisk spökhistoria och Christoffer Holst bygger upp spänningen på ett fint sätt - det läskiga smyger sig på i små portioner och boken är precis lagom otäck för min smak. Jag tycker också om att läsa om relationen mellan Sam och Lukas som är skildras med stor värme.
Det här är den första delen i en planeriad serie ”sommarskräckisar” för unga vuxna.


Hemmet
Författare: Mats Strandberg
Förlag: Norstedts (2017)
ISBN: 9789113073958
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Väntar tills natten kommer
Författare: Christoffer Holst
Förlag: Rabén & Sjögren (2017)
ISBN: 9789129704518
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar