fredag 23 februari 2018

Drömmen om Chamir

Rec.ex. från författaren 
och Ordalaget - tack!
När jag växte upp var det många av mina kompisar som var hästtjejer och tillbringade all sin fritid i stallet. Jag gjorde ett tappert försök att hänga på och jag red en termin innan jag slutade. De där hästarna är så väldigt stora och lite läskiga. Dessutom var man tvungen att gå upp jättetidigt på lördagar för att åka till ett kallt stall. Jag har alltid varit ganska bekväm av mig. Så jag blev aldrig någon hästtjej. Däremot läste jag massor av hästböcker (och skrev långa listor på olika hästnamn) och jag kan ha den mest sönderlästa utgåvan av Windy ledarhingsten någonsin.

Så när författaren Angelica Öhrn frågade mig om jag hade lust att läsa hennes hästböcker tänkte jag att det kunde vara ett trevlig tillfälle att återupptäcka hästboksgenren.

Drömmen om Chamir handlar om Julia. Hon är en en riktig hästtjej som hänger i stallet så ofta hon bara kan. Hon älskar hästar, men framförallt så älskar hon Chamir. Det är hennes favorithäst i stallet och hon är också den som bäst klarar av att rida henne och hon får lov från ridskolan att ta hand om henne lite extra. Allra helst så skulle hon vilja att Chamir var hennes egen häst, men hennes föräldrar har gjort klart för henne att det är ett alldeles för stort ansvar och dessutom för dyrt. När Julia får veta att Chamir ska säljas blir hon helt förtvivlad. Hon måste få Chamir. Hon börjar fundera på om det finns någon chans att hon själv kan få ihop tillräckligt med pengar.

Berättelsen om Julia och Chamir är riktigt fin läsning och jag är säker på att många i målgruppen kommer att gilla den här boken. Beskrivningarna av stallmiljön är omsorgsfull med några inslag av "ridteknik", men inte så mycket att det skrämmer bort den som inte kan allt om ridning. Här finns vänskap, kärleken till hästarna och det stora längtan efter drömhästen. De oförstående föräldrarna är ett klassiskt inslag, likaså de personer som fungerar om "hjälpare".

Drömmen om Chamir är precis som jag minns att en riktigt bra hästbok ska vara.

Drömmen om Chamir
Författare: Angelica Öhrn
Förlag: Ordalaget (2018)
ISBN: 9789174692273
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar