måndag 8 januari 2018

Purebred - Herrefolket

Rec.ex. från författaren och 
Herrefolket är del två i serien Purebred av Lisa Hågensen som inleddes med Flykten från Olympo. Har man inte läst den boken så vill jag varna för att resten av inlägget här nedan kommer att innehålla en del spoilers av handlingen i del ett.

I Herrefolket är det Dora som är huvudpersonen. Hon är den 15-åring som kallas freaket i den första boken och den person som Thorbi hatar. Här får vi höra delar av handlingen från den första boken igen, men från Doras perspektiv. Hur hon förväntas stanna i sin onkels hus, i säkerhet och för att inte väcka uppmärksamhet med sina blå ögon och sitt blonda hår. Vi får veta att hon smyger ut i nattens mörker och går omkring i staden, vi får veta hur hon lär känna Thorbis syster Mira och även sanningen bakom hennes död.

I den här boken får vi också veta vad som händer med Dora när hon kidnappas och förs till en plats som kallas Plantagen. Där möter hon människor i en organisation som kallar sig Herrefolket och hon får inblick i vad det innebär att vara en Purebred. Skrämmande krafter med ideal från förr arbetar för världsherravälde och flera tankar som framförs av Herrefolket klingar otäckt skrämmande och aktuellt.

Handlingen och karaktärerna från bok ett och två flätas ihop på ett skickligt sätt. Doras perspektiv väcker mitt intresse och jag sympatiserar mycket med henne. Jag känner mig också i stort mycket mer engagerad i både berättelsen och personerna nu i denna bok. Herrefolket har ett riktigt bra läsdriv och jag upplever också att berättelsen flyter på bättre också rent språkligt nu i bok två. Den här boken räddade mig ut en rejält lång lässvacka under senhösten och jag är väldigt nyfiken på att få läsa den tredje och avslutande delen.


Herrefolket
Författare: Lisa Hågensen
Förlag: Fusce (2017)
ISBN: 9789198428803
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Kände likadant för denna, den var mycket lättare att läsa. Ska bli spännande att se hur allt slutar :)

    SvaraRadera