onsdag 15 november 2017

Just nu är jag här

Rec.ex. från Augustpriset och
Jag har precis läst ut ännu en av de Augustprisnominerade böckerna. Just nu är jag här av Isabelle Ståhl är författarens debutroman och den utspelas i Stockholm.

Huvudpersonen Elise är inskriven på en kurs i konstvetenskap, försörjer sig som timvikarie i butik och hänger på Tinder hela tiden. Hon festar ofta och använder en del droger för att ta sig igenom dagarna. Hon följer med de okända Tindemännen hem, men går  hem snabbt när hon vaknar nästa morgon. Hon ljuger en hel del - för vänner och bekanta, men kanske allra mest för sig själv. Varken festandet, drogerna eller sexet gör henne glad. Hon har inget direkt mål i livet annat än en skrivdröm och ett romanprojekt som inte verkar gå något vidare.

Hon får syn på Victor på sin kurs och tänker att han är en sådan kille hon borde bli förälskad i och hon gör sitt bästa för att närma sig honom, men han verkar inta alls intresserad till att börja med. Men efter ett möte i bokhandeln där Elise jobbar extra verkar han omvärdera henne och de börjar träffas. Snart har de flyttat ihop och förlovat sig, men det är tydligt att Victor vill mer än Elise. Hon kämpar med sin självbild i förhållandet som är ett slags ideal som hon tänker att hon borde vilja ha och trivas med, men som gör att hon känner sig kvävd. Victor verkar först inte alls medveten om att Elise inte är lika förälskad som han är, men snart börjar konflikterna komma och det blir mer och mer tydligt hur olika de är och att de vill helt olika saker. Trots detta framhärdar de i förhållandet i något slags ömsesidigt, tragiskt beroende. Elise fortsätter med flera av sina destruktiva vanor och hon fortsätter att ljuga - för Victor, för hans vänner och för sig själv.

Det är en bok präglad av tristess, men den har trots detta ett bra läsdriv. Jag tycker ömsom synd om Elise och ömsom illa om henne. Jag vill säga åt henne att skärpa sig och ta tag i sitt liv, samtidigt som jag kan förstå vissa av hennes försvarsmekanismer. Victor är hopplöst dryg och naiv, men jag tycker ändå lite synd om honom också. Men mest tycker jag nog att alla personer i boken är ganska bortskämda och självupptagna, så jag blir tyvärr inte så berörd av dem som jag hade hoppats. Jag bryr mig egentligen inte om dem.
Som läsare väntar jag hela tiden på kraschen, för den måste ju komma någon gång. Men det blir ingen dramatisk upplösning eller ens ett försonande slut. Det är kanske precis som titeln antyder ett utsnitt ur Elises ganska tragiska liv, just här och nu.


Just nu är jag här
Författare: Isabelle Ståhl
Förlag: Natur & Kultur (2017)
ISBN: 9789127152427
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar