torsdag 12 maj 2016

Bloggstafett: Kraften (Korpringarna del 3)

Rec,ex från B. Wahlströms - tack!
Jag tar över stafettpinnen från Bokfreak i en bloggstafett om den tredje och avslutande delen i serien Korpringarna av Siri Petersen. Imorgon fortsätter bloggstafetten hos Lilla bus läser.

I Kraften möter vi än en gång Hirka och Rime och berättelsen utspelas delvis i Dreysil och delvis i Ymslandet. Hirka är hos sin fars folk  - Umpiri, nábyrn, de likfödda - i en ny och skrämmande värld som hon försöker lära sig att behärska. Hon kämpar också med att acceptera att en del av henne är Umpiri.

Rime är mitt i en maktkamp i Ymslandet med väldigt dåliga odds på sin sida, samtidigt som Umpiri gör sig redo att tåga mot Ymslandet för att återta kraften som varit förlorad i tusen år.

Hirka är utan tvekan de mest intressanta karaktären. Det är henne jag vill följa, där hon är vill jag befinna mig. Jag märker att jag blir lite otålig i Rimes kapitel och kommer på mig själv att funderar på vad Hirka håller på med. Jag beundrar hennes, många gånger dumdristiga, mod och förmåga att se bortom yta och fasta roller. Hennes sökande efter en plats i tillvaron och ett sätt att hantera de olika delar hon består av är bärande genom alla tre böckerna och får verkligen möjlighet att fördjupas nu i den sista delen.
Men Hirka skulle inte kunna vara här. Hon hade varit ett odensbarn. Röta. En likfödd. Hon var jordblind. Hon var inte välkommen någonstans. I någon värld
Jag måste säga att jag tycker att Siri Pettersen avslutar den här serien mycket snyggt. Kraften handlar om kärlek, blod, släktskap, makt och mod i en välkonstruerad berättelse med ett enormt läsdriv.


Jag har tidigare läst de båda andra delarna i serien - Odinsbarn och Röta.

Kraften
Författare: Siri Pettersen
Förlag: B. Wahlströms (2016)
ISBN: 9789132166211
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: