tisdag 29 maj 2018

Psykologen

Rec. ex. från Lava/Constant Reader - tack!
Psykologen är mitt första möte med Martin Falkmans böcker. Spänningsroman står det på framsidan, men det här är kanske inte vad jag traditionellt förväntar mig av en bok i den genren - men det är ju inte alltid en dålig sak!

Huvudpersonen i boken heter Henry. Han är drygt 30 år och har ingen egen familj eller fast sällskap. Han plågas av ovetskapen om vad som hänt hans mor som plötsligt och utan förklaring försvann för några år sedan. Föräldrarna är skilda sedan länge, Henrys pappa har flyttat utomlands och är inte till någon hjälp i sökandet efter svar. Grubblerierna ger Henry ångest och sömnsvårigheter. Han blir orolig över sin egen mentala hälsa och har många funderingar kring hur mammans psykiska ohälsa har påverkat hans uppväxt och hur mycket och på vilket sätt han ärvt den.

Han får rådet att börja samtala med en terapeut och börjar regelbundet besöka psykologen Johanna. Det inleder snart ett sexuellt förhållande trots att de båda vet att det är helt olämpligt. Deras relation styrs till stor del av Johannas fantasier och de ägnar sig åt allt mer utstuderade rollspel.

Henry söker vidare efter svar på mysteriet om vad vad som hände hans mamma och hittar så småningom några brev som för honom närmare gåtans lösning och en sanning som han kanske är mer än han kan hantera.

Precis som jag har läst hos flera andra personen som läst och bloggat om den här boken, så är det framför allt Henrys egen berättelse som fångar mig. Hans känslor och funderingar kring mamman, barndomen och kring psykisk ohälsa känns som det viktigaste temat i den här boken. Jag har inget direkt emot skildringen  av relationen med Johanna, även om beskrivningen av deras sexlekar blir lite väl snaskiga ibland. På ett sätt är den intressant, för i Henrys ögon är hon först ganska oattraktiv, nästan lite motbjudande, men något lockar honom ändå att ge sig in i en intim relation med henne. Den engagerar mig dock inte så särskilt mycket, för det är inte i den relationen (eller i samtalen som förgår den) som Henry hittar svar, läkning eller försoning - vare sig om sig själv eller mamman. Kanske ska Johanna fungera som en katalysator, men jag upplever det nästan som två helt olika berättelser och titeln på boken kan kanske lura läsaren lite. För min egen del väljer utan tvekan den berättelsen där jag riktigt kan känna med Henry i hans mörker, hans smärta och hans saknad, för det är här som författaren skriver så att det berör.



Psykologen
Författare: Martin Falkman
Förlag: Lava/Constant Reader (2018)
ISBN: 9789188529749
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar