måndag 31 juli 2017

Vargarnas tid

Vargarnas tid av Elisabet Nemert är en av de romaner som är nominerad till "Årets bok". Jag har läst andra historiska romaner av författaren (som t.ex. Ödets hav, Vindarnas ö och Ringens gåta) och de brukar oftast utspela sig lite längre bak i historien. I den här boken är handlingen förlagd till Sverige under andra världskriget och berättar om en tid i vårt land där många öppet sympatiserade med nazisterna och där vår berömda "neutralitet" är synnerligen tveksam.

Huvudpersonerna Magdalena och Carl-Magnus kommer från helt olika världar, men stöter på varandra i olika sammanhang och jobbar så småningom tillsammans för att försöka göra något gott i denna skrämmande tid. Här berättas om judehat i Sverige, krigsbarn från Finland och judiska båtflyktingar från Danmark och det blir en mycket intressant historielektion.
Men här finns också mycket plats för kärlek och här kanske det ibland blir lite, lite smetigt.

Ibland kan jag också reagera på att personerna i boken befinner sig så väldigt lämpligt mitt i många av de viktigaste historiska skeendena och att de alltid väljer det goda. Författaren balanserar på trovärdighetsgränsen, men kommer undan med det för att berättelsen som helhet får med så många händelser.
Jag gillar den här kombinationen av historielektion, kärlek och underhållningsläsning.

Jag kryssade "En som har en fyr eller ett vilt djur i sig" i min läsutmaning #sommarbingo2017

Vargarnas tid
Författare: Elisabet Nemert
Förlag: Pocketförlaget (2017)
ISBN: 9789175792033
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om den här boken men reagerade precis som du på att huvudkaraktärerna upplevde många centrala händelser under andra världskriget.

    SvaraRadera