tisdag 30 maj 2017

Sommarläsningsenkät

Lyran uppmanar oss att svara på några frågor i en sommarläsningsenkät. Här kommer mina svar:

1. Brukar du läsa mer eller mindre, eller som vanligt på sommaren?
Jag tror nästan det blir lite mindre faktiskt, då mer tid läggs på att träffa släkt och vänner  och barnen är uppe längre på kvällarna.

2. Läser du samma typ(er) av böcker som under övriga delar av året, eller läser du något speciellt på sommaren?
Jag brukar spara något riktigt bra roman som kräver lite mer koncentration. I år har bl.a. jag tänkt läsa Elena Ferrantes tredje roman och Johannes Anyurus De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Men så blandar jag gärna med deckare och feel good-böcker.

3. Beskriv den ultimata sommarläsningsplatsen! Inkludera gärna smaker, dofter o s v.
En av mina favoritplatser är Botaniska trädgården i Lund. Där hänger jag gärna på en filt på en gräsmatta nära någon vacker och väldoftande blomsterrabatt. När jag blir stel i kroppen av att sitta/ligga på filten går jag till caféet och läser vidare vid ett av borden i skuggan vid dammen. Där doftar det kaffe och det hörs ett stillsamt sorl från cafégästerna och lite plask från fåglarna i dammen. det är ett perfekt bakgrundsbrus för läsning.

4. Vilken bok är perfekt för en slö dag på stranden/i hängmattan?
Kanske en riktigt bra deckare! Jag gillar t.ex. Arnaldur Indridasson och Elly Griffiths böcker.

5. Berätta om en bra bok som utspelar sig på sommaren!
Då vill jag tipsa om den lilla pärlan Sommaren utan regn av Maggie O'Farrell.

6 kommentarer: