måndag 1 maj 2017

Med dig vågar jag allt

Rec.ex. från Historiska Media - tack!
Med dig vågar jag allt av Ted Hesselbom och Anna Lihammer är en annorlunda historiskt roman där löst sammanhållna berättelser går nedslag i olika tidspunkter från 1022 och ända in i framtiden. Några röda trådar löper genom berättelsen - en ring får ibland agera huvudroll, en gäckande blå blomma dyker upp om och om igen. Här finns också några närmast övernaturliga inslag.

Det är en berättelse som är svår att få grepp om och det är inte lätt att sammanfatta tankarna kring läsningen. Formen gäckar - är det en roman? Eller kanske en novellsamling? Hade de varit snyggare om t.ex. ringen hade fått förekomma i alla de olika berättelserna eller hade det blivit tråkigt? Som läsare utmanas jag och jag letar hela tiden efter den sammanhållande faktorn.

Det jag uppskattat mest med den här boken är personporträtten. De är intressanta och komplexa - var och en trovärdiga i sin tid och de agerar efter sina förutsättningar. Men de är också överraskande! De utmanar normer och förväntningar, men skildras även där på ett uppfriskande självklart sätt.

Jag har tidigare läst Anna Lihammers historiska kriminlaromaner Medan mörkret faller, Än skyddar natten och Där gryningen dröjer.


Med dig vågar jag allt
Författare: Ted Hesselbom och Anna Lihammer
Förlag: Historiska media (2017)
ISBN: 9789175454429
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar