måndag 24 april 2017

Min bästa väns fru

Rec.ex. från Lavender Lit - tack!
Jag fick Min bästa väns fru av Peo Bengtsson som en överraskning hem i brevlådan och det blev jag väldigt glad för. Jag har tidigare läst Kärleken passerade här en gång och Vara Frank av samma författare och gillat dem båda, så självklart var jag nyfiken på denna.

I den här boken åker huvudpersonen Svante med sin fru Cecilia och deras två döttrar till Österlen för att tillbringa semester tillsammans med vännerna Henning och Karen i deras torp. Redan första kvällen frågar Henning och Karen om Svante kan tänka sig att ställa upp som spermadonator eftersom Henning inte kan bli biologisk pappa. Frågan skakar om de båda parens relation och river upp dolda hemligheter.

Peo Bengtsson skriver som vanligt bra och ärligt om relationer och hur vardagen sliter på dem. Hans karaktärer är synnerligen mänskliga och han drar sig inte för att visa deras allra ynkligaste sidor. Samtidigt finns här också oerhört mycket kärlek och personerna glimtar till och visar sidor som ger hopp om människan. Den här boken handlar om stark vänskap, men även om passion och uppdämd längtan och frågan är om personerna vågar agera på de känslorna och vilket pris de i så fall får betala. Här finns en spännande dynamik mellan karaktärerna i boken och en vemodig och lite ödesmättad stämning mitt i den skånska idyllen.
Jag tyckte mycket om den här boken!



Min bästa väns fru
Författare: Peo Bengtsson
Förlag: Lavender Lit (2017)
ISBN: 9789187879241
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: