söndag 2 april 2017

Hela Kakan

Rec.ex. från författaren och Forum/Månpocket - tack!
När den här boken landade i min brevlåda visste jag inte särskilt mycket om Kakan Hermansson. Jag har ju sett henne på stan i Lund förstås och i något humorprogram, som jag inte begrep mig på, men inte mer än så.

Så det var trevligt att få veta lite mer om henne och jag tyckte att det var spännande att läsa om hur hon hittade vägen till sitt konstnärskap och sin kärlek till keramik.

Kakan skriver också om sin ADHD och hur det har på verkat henne, men det är framförallt ett feministiskt budskap hon vill föra fram. Hon skriver engagerat om klass, kön och sexism. Hon pratar om kroppsuppfattning och fatshaming. Hon beskriver på ett varmt och kärleksfullt sött ett systerskap där hon hittat sin styrka och sitt stöd.

Författaren tappar mig lite i de mer radikala utläggningarna i boken, där jag inte känner igen mig. Jag hade också önskat mig en lite mer strukturerad berättelse, men jag får känslan av det här är väldigt mycket Kakan. Fint så.

Hela Kakan
Författare: Kakan Hermansson
Förlag: Månpocket  (2017)
ISBN: 9789175036311
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar