onsdag 1 februari 2017

Veckans tema på Kulturkollo: Nytt och fräscht

Nu är vi på Kulturkollo tillbaka igen med nya fräscha veckoteman och det första för i år är just det - nytt och fräscht. Det kommer att handlar om t.ex. nya böcker av favoritförfattarna, spännande böcker av debutanter, nya filmer vi vill se och kulturarrangemang vi vill uppleva.

Veckans utmaning handlar om saker vi ser fram emot under året - saker vi längtar efter. Jag sitter här hemma med ett sjukt barn och känner mig inte så där hemskt kry själv heller. Vi har haft en tuff start på året med halva familjen sjuk i influensa och resten av familjen mer eller mindre förkyld hela tiden, så jag längtar oerhört mycket efter att vi ska bli friska!

Men nu skulle det här ju handla om kultur.

En sak som jag ser väldigt, väldigt mycket fram emot och som inte ligger så långt borta i tiden är att få åka på läsretreat. Och det ska jag göra i helgen! Ett helt gäng boktokiga människor har bokat "bokälskarpaketet" på Gästis i Varberg och där ska vi läsa böcker, prata böcker, byta böcker. Förhoppningsvis blir det lite bad och god mat också. Det känns fantastiskt lyxigt!

I år arrangeras för första gången Malmö litteraturfestival (25-29/3) och det ska bli spännande att se vad det blir för att slags arrangemang. Flera olika aktörer kommer att ordna arrangemang runt om i Malmö. Det är alltså en "stadsfestival" och inte i en enda lokal som vid t.ex. bokmässan eller Stockholm Literature. Roligt att det händer något här nere i södra Sverige också.



Ja, och så ser jag ju fram emot Bokmässan. Det är ju ändå höjdpunkten. Bättre än julafton när man var liten :)

Men jag ser också fram emot att gå på lite mindre arrangemang. Förra året kom jag nästan inte iväg på någonting, men nu jag prickat in några datum med författarbesök på bibliotek och bokhandel i Malmö och Lund som jag hoppas komma iväg på. Och det har börjat bra! Igår var jag på Förlagsklubben Syds första arrangemang och lyssnade på Norstedts skönlitterära förlagschef Eva Gedin som talade om nya utmaningar i bokbranschen och förlagets sammanslagning med Storytel.

6 kommentarer:

  1. De har ett bokälskarpaket! Känner en plötslig längtan till Varberg :)

    SvaraRadera
  2. Attans att jag inte kunde följa med till Varberg - just nu känns det som att jag gjorde lite fel val. Men får se fram emot min och dotterns resa till påsk i stället... hoppas ni får en fantastisk helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju inte hinna allt och ni kommer att få det fantastiskt!

      Radera
  3. Bokälskarpaket låter lockande.

    SvaraRadera