måndag 9 maj 2016

Om jag var din tjej

Rec.ex. från Lavender Lit - tack!
Tänk dig att du är tonåring och flyttat till en ny stad och börjar på en ny skola det sista året på high school. Det kan vara riktigt jobbigt för vilken tjej som helst. Men tänk dig att du dessutom precis genomgått en könskorrigering. Om jag var din tjej av Meredith Russo handlar om precis just det.

Amanda har egentligen alltid vetat att hon är en flicka, hon föddes bara i fel kropp. Hon har försökt att passa in i sin pojkkropp och leva upp till de förväntningar som ställs på killar, men det har aldrig lyckats särskilt bra. Skolan blev en plåga, med ständiga påhopp och slag från mobbarna. Även hemma ser hon besvikelsen i sin fars blick när hans försök att "tuffa till" sonen misslyckas.

Det är kanske inte realistiskt att en så ung person får genomgå en könskorrigering, men i den här boken få Amanda, men stöd av sin mamma, gå igenom hela processen med psykologsamtal, hormoner och så småningom även operation. När hon ska gå sitt sista år på high school väljer hon att flytta till sin far i en annan stad och "börja om" där.

Hon påbörjar trevande en ny relation till sin pappa, hon får nya vänner och blir också förälskad. Hon njuter av de flesta aspekter av sitt nyvunna liv i "rätt" kropp, men oron finns hela tiden där. Oron och rädslan för att bli "avslöjad" och för vad folk ska tycka. I relationen till vännerna tycker hon det är svårt att inte vara ärlig och när hon inleder en relation med Grant grubblar hon hela tiden på om och i så fall när och hur hon ska berätta för honom. Även föräldrarnas oro och deras rädslor för Amandas skull går som en röd tråd genom boken.

Men här finns också härliga saker om tonårslivet som den första kyssen, den första pirrande förälskelsen och, eftersom det här är en amerikansk high school-skildring, den stora "prom"-kvällen. Det finns flera intressanta personer i den här berättelsen och nästan alla har sina egna rädslor att kämpa med.

Boken baseras delvis på författarens egna upplevelser som transkvinna. Den känns på många sätt "sann" så till vida att Amandas tankar och upplevelser känns trovärdiga och äkta. Den väcker många tankar - inte minst om föräldraskap. Jag kom också på mig själv med att grubbla över hur jag själv skulle reagera och hur jag skulle hantera en sådan situation om det skulle bli så. Och att verkligen hoppas och önska att jag skulle klara av det på ett bra sätt!

Det här är en intressant och viktig bok. Jag tycker mycket om den!

Igår konfererade vi om den här boken på Kulturkollo. Titta in där och läs.

Om jag var din tjej
Författare: Meredith Russo
Förlag: Lavender Lit (2016)
ISBN: 9789187879166
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. jo, man får göra korrigering ganska tidigt, realistiskt på det sättet. Intressant bok.

    SvaraRadera
  2. Denna verkar väldigt intressant!

    SvaraRadera