söndag 24 april 2016

Ost

Delar av den här texten har tidigare publicerats på Kulturkollo.

Finns romaner som handlar om ost ? Självklart finns det! Kortromanen Ost av belgaren Willem Elsschot är författad på flamländska och den handlar om en man i Antwerpen som blir utsedd till landets generalagent för en holländsk ostexportör. Problemet är bara att huvudpersonen inte vet särskilt mycket alls om vare sig ost eller att vara företagsledare. Kontoristen Frans Laarmans tycker för all del inte ens om att äta ost, men ser en chans till att komma upp sig lite i världen. 
När allt kommer omkring är ost, bortsett då från lukten, en ädel vara, inte sant? Man har framställt den i sekler och den är en av de äldsta källorna till rikedomen hos holländarna …
Citatet är en fundering från Laarmans och det är efter det som han beslutar sig för att ge sig in i ostbranschen. Han sjukskriver sig från sitt arbete och börjar med att inrätta ett förnämligt företagskontor. Dessvärre ägnar han mer tid åt att leta efter det bästa skrivbordet och att designa företagets brevpapper än att faktiskt försöka sälja det stora parti edamerost som ligger på lagret och väntar.

Det är en tragikomisk historia och sällan har jag läst om en så omständlig och förtvivlat oföretagsam person. Det är stundom riktigt plågsamt att läsa om Frans Laarmans tafatta försök att bli affärsman. Jag har också förstått att boken var en tydlig ekonomisk satir när den kom ut. Just det kanske gick mig lite förbi när jag läste den nu, men däremot tyckte jag att den bar vissa likheter med den samtida Hans Falladas böcker – och då kanske speciellt Hur ska det gå för Pinnebergs? som också har en sådär lite hopplös och oföretagsam huvudperson. Jag tycker att författaren i båda fallen skriver sin huvudperson på ett lite lätt löjeväckande sätt och nästan lite raljerande. Men eftersom jag dras lite åt böcker åt det dråpliga hållet ibland (men det får inte bli för mycket) så hade jag ändå en liten nöjsam stund med min ostroman.

____________________________________
Titel: Ost
Författare: Willem Elsschot
Förlag: Malexis Förlag
Utgivningsår: 2008 (orignalutgåva 1933)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar