fredag 1 april 2016

En läsenkät

En läsenkät susar runt på bokbloggarna och sånt är jag ju som bekant lite förtjust i. Den här kommer via Bokbabbel från bloggen Literarum.

1. Bästa boken du läst hittills i år?
Helt klart Simma med de drunknade av Lars Mytting, tätt följd av Lila av Marilynne Robinson.

2. Och sämsta?
Den märkliga Egen medicin.

3. Bok i bokhyllan du ser väldigt mycket fram emot att läsa.
Springa med åror av Cilla Naumann. Hennes Bära barnen hem var en av förra årets bästa.

4. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Kvinnliga är jag rätt säker på om man tittar på mina egna böcker, men eftersom jag delar bokhylla med en fantasyälskande man kan det vara en ganska jämn fördelning.

5. Är det någon genre som är överrepresenterad, och vilken syns inte alls?
Den vanliga romanen och den historiska romanen. Lyriken lyser med sin frånvaro.

6. Ärligt nu – finns det någon bok du kanske inte läst i sin helhet, men låtsas att du gjort det?

Nä, inte medvetet, men jag upptäcker ibland att jag tror att jag har läst en bok och så har jag kanske bara läst ett utdrag eller inte läst den alls ;)

7. Föredrar du att låna, köpa eller byta böcker? Motivera!

All of the above! Nej, men ärligt talat så finns det något väldigt lyxigt med känslan i att köpa en bok, men jag blir bättre och bättre på att låna och byter ganska mycket.

1 kommentar:

  1. Rolig enkät som jag inte kunde låta bli att göra. Lyrik syns inte till i min bokhylla heller. Synd egentligen.

    SvaraRadera