fredag 8 april 2016

Älskade

Så fint omslag!
Jag har läst om Toni Morrisons Älskade till bokcirkeln 14 författare (de kvinnor som fått Nobelpriset i litteratur). Berättelsen om slavkvinnan Sethe och de saker hon och hennes barn går igenom för att först bli fria och sedan hålla sig fria är otäck och gripande. Det var en bitvis väldigt tung läsning som påverkade mig mycket mer nu än jag minns att det gjorde första gången jag läste den. Då var 20-nånting och student, nu något äldre och förälder till två barn. Självklart kan man sätta sig in i en berättelse om hur långt en mamma kan gå för att skydda sina barn utan att själv vara förälder, men för mig gav det ännu ett djup i berättelsen nu när jag läste om boken.

Toni Morrison bygger skickligt upp berättelsen som startar i någon slags nutid där Sethe och hennes dotter Denver bor i ett hus där ett bråkigt, men inte ondsint, spöke ständigt är närvarande. Sethe är själv övertygad om att det är hennes döda dotters ande. Till huset anländer en dag Paul D som känner Sethe sedan tidigare då de var slavar på samma plantage. De inleder en relation och det blir som en katalysator som får berättelsen att ta fart. Dels får vi återblickar till tiden som slav, flykten och de dramatiska händelserna som följde. Dels vaknar "spöket" och kräver allt mer uppmärksamhet. En dag när de kommer hem sitter en okänd kvinna på gården och hon beter sig mycket förbryllande. Ganska snart är både Sethe och Denver övertygade om att det är deras husspöke som fått mänsklig form.

Det är fascinerande att läsa hur dynamiken mellan de olika personerna i boken ändrad och skiftar. Över det hela vilar en slags undergångsstämning - det känns i hela kroppen när jag läser att det inte kan gå väl. En annan sak som slog mig är att det är en väldigt "kroppslig" skildring - här finns mycket svett, blod, tårar, snor, bröstmjölk och urin.

Det här är ingen lätt bok, men jag är glad att jag läste den igen. Jag fascineras av den och njuter av författarens skickligt konstruerade roman.

Älskade
Författare: Toni Morrison
Förlag: Bonnier pocket (2014)
ISBN: 9789174293821
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar