fredag 11 mars 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven X

Bokstaven Q var riktigt svår, men frågan är om inteveckans bokstav är ännu svårare. Dags för bokstaven X i kvinnoalfabetet Enligt O.

Berätta om en favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på X.
Här gäller det att överhuvudtaget komma på en författare på X! Jag fuskar med en googling och hittar den kinesiska författaren Xiao Hong, men jag har inte läst någon av henne så jag kan inte säga att hon är en favorit.

Berätta om någon annan kulturpersonlighet på X som du gillar (eller en författare till om det är lättare).
Jag fuskar lite här och nämner Ester Roxberg, som ju i alla fall har ett X i sitt namn. Jag läste nyligen hennes bok Antiloper som jag tyckte mycket om.

Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på X som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?
Författaren Xiaolu Guo verkar spännande och lite skrämmande. Jag utgår från att hon kommer att finnas på flera listor i den här utmaningen.

X får också symbolisera pseudonymen och artistnamnet, berätta om en kvinna som är känd under ett annat namn än sitt eget. Och nej, det behöver inte börja på X.
Jag gillar fantasyböckerna om klanen Otori som skrivs av Lian Hern. Det är en pseudonym för den australienska författaren Gillian Rubinstein.

5 kommentarer:

  1. Lian Hern har jag ju läst lite av. Det visste jag inte var en pseudonym. Kul att lära sig något nytt ;).

    SvaraRadera
  2. Jag har nog inte läst någon författare på X, vare sig man eller kvinna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de är ju lite sällsynta. Jag har bara läst några noveller av Gao Xingjian i samband med att han fick nobelpriset.

      Radera
  3. Xialou Guo dyker upp på flera ställen den här veckan:-)

    SvaraRadera