tisdag 16 februari 2016

Veckans utmaning på Kulturkollo: Vem är din favoritgubbe?

Den här veckan är det gubbvecka på Kulturkollo och veckans utmaning handlar så klart också om gubbar - favoritgubbar.

Det finns en gubbe som jag gillar lite extra mycket.
Och jag gillar alla finska gubbar som han skriver om.
Och av någon anledning har jag tydligen nästan alla böckerna med gubbarna i också, för ganska länge hade jag som tradition att handla den nyaste boken av författaren på bokmässan.

Jag vet att hans absurda dråpligheter inte är för alla. Någon skulle kanske lite överseende säga att hans böcker faller i kategorin "mustig skröna" (och det är för all del inte fel), men jag är väldigt förtjust i gubbarna och de typiskt sparsmakade finska reaktionerna på de galenskaper som utspelas i böckerna.

En av mina favoritgubbar - Arto Paasilinna!

14 kommentarer:

  1. Det blev ett trevligt boktips också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du rätt i! :)
      Mina favoriter är "Kollektivt självmord" och "Harens år"

      Radera
  2. Åh, kollektivt självmord har jag också läst. läste mycket Paasilinna förr, men det är länge sedan nu. Då gillade jag just den där "mustiga" humorn och tänkte ganska ofta på praten, faktiskt, som jag också gillade mycket men som naturlgitvis ändå är annorlunda.

    SvaraRadera
  3. Det är inte en gubbe för mig. Jag lyckas inte ta mig igenom en bok :-)

    SvaraRadera
  4. Nä se det är inte en gubbe som jag gillar! ;)

    SvaraRadera
  5. Det är svårt att gilla alla gubbar fast en kan ju pröva en gång till. Så, kanske en dag när jag har färre böcker i min läshög så kanske.

    SvaraRadera
  6. Den gubben går inte riktigt hem hos mig :)

    SvaraRadera
  7. Jag har läst en bok av honom och det blev sådär. Vi får nog jobba på vår relation.

    SvaraRadera
  8. visst är han rolig - men jag gillar inte gubbar

    SvaraRadera