torsdag 25 februari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven V

Torsdag betyder ny bokstav i kvinnoalfabetet. Nu är det dags för V.

Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på V?
Jag har läst flera böcker av Barbara Voors, även om det var länge sedan nu, och dem tyckte jag mycket om.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på V vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Veronica Maggio tycker jag verkar vara en cool person.

Vilken fiktiv kvinna med för- eller efternamn på V tycker du om?
Usch, så svårt, men Veronika i Linda Olssons Nu vill jag sjunga dig milda sånger tyckte jag mycket om när jag läste den.

Vilken verk på V av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?
Vi kom över havet av Julie Otsuka var en annorlunda och riktigt bra bok.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på V har du ännu inte utforskat?
Jag har läst en roman av den kubanska författaren Zoé Valdés, men tror att det finns mer att utforska.

10 kommentarer:

  1. Barbara Voors har jag läst en del av, men hon har varit väldigt tyst länge, tycker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var länge sedan hon kom med något nytt.

      Radera
  2. Antecknar kubanskt nam till min FN-utmaning..

    SvaraRadera
  3. Vi kom över havet är ju helt fantastisk. Undrar när jag läser andras svar varför det var så svårt att komma på ett verk. Zoé Valdés har jag inte läst något av. Tack för tipset!

    SvaraRadera