torsdag 4 februari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven S

Kvinnoalfabetet Enligt O är framme vid bokstaven S:

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på S.
Jag blev fullständigt "blown away" av Kristina Sandbergs böcker om hemmafrun Maj. Det är kanske inte för alla, för det är tung läsning med mycket elände och ångest, men författaren skriver det så bra!
En annan författarfavorit på S är Cecilia Samartin.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på S vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Jag säger skådespelaren Hilary Swank som jag gillar mycket. Hon klara  både tunga ämne som i Boys Don't Cry och komedi som i P.S. I Love You.

Vilken kvinna på S, död eller levande, tycker du borde få mer uppmärksamhet? 
En av mina gamla favoriter är Margit Söderholm. Jag vet inte hur många gånger jag har läst Prostmamselln.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på S har du ännu inte utforskat?
Jag har ännu inte läst något av Curtis Sittenfeld trots att hennes I en klass för sig har stått i hyllan så länge.

14 kommentarer:

  1. Margit Söderholm tror jag inte läst

    SvaraRadera
  2. Hade jag bara läst någon mer bok av Cecilia Samartin så tror jag att hon hade kvalificerat sig som favorit :)

    SvaraRadera
  3. Jag läste min mammas ex av Prostmamselln någon gång för länge sen.. Undrar om hon har den kvar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste sönder min mammas ex tror jag :)

      Radera
  4. Kristina Sandberg så klart! hur kunde jag glömma henne? Curtis Sittenfeld har jag också kvar att upptäcka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kommer alltid på flera bra namn när man läser de andras listor :)

      Radera
  5. Curtis Sittenfeld är trevlig bekantskap.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Tack - det är kul att klicka runt på listorna för tips.

      Radera
  7. Kristina Sandberg har jag också med (när jag först läste Kerstin Sandberg så undrade jag vad jag hade missat ;-)

    SvaraRadera