måndag 8 februari 2016

Jag har det rätt bekvämt men skulle kunna ha det lite bekvämare

Jag har det rätt bekvämt men skulle kunna ha det lite bekvämare är en novellsamling, eller kanske ännu hellre textsamling, av Lydia Davis som jag läst och diskuterat i bokcirkeln Kulturkollo läser.

Det har inte varit lätt att samtala kring den här boken eftersom det inte finns en text att samlas kring. Det är inte heller en rad noveller att prata om en i taget, utan det är en stor mängd texter av varierande typ och längd. Det gör det också svårt att blogga om den.

Men jag kan väl säga så mycket som att jag gillar den! Det var utmanande och intressant läsning. Det var inte likt något annat jag har läst och jag hade väldigt roligt när jag läste. Lydia Davis är smart och utmanar läsaren. Texten är lekfull och experimentell och det känns som författaren också har roligt när hon skriver. Blandningen av traditionella noveller, korta texter, vardagsbetraktelser och drömsekvenser blir mycket lyckat.

Samtalet var om sagt lite svårt, men gav ändå ytterligare dimension till läsningen. Det var också roligt att läsa om hur översättaren arbetat i kontakt med författaren.


Jag har det rätt bekvämt men skulle kunna ha det lite bekvämare
Författare: Lydia Davis
Förlag: ETTA (2015)
ISBN: 9789187917097
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar