torsdag 26 november 2015

Vad är väl en gala med August ...

Inte dötrist och långtråkig i alla fall, utan väldigt trevligt. När jag lade huvudet på kudden hemma hos den vän jag fick övernatta hos efter Augustgalan kände jag mig riktigt nöjd. En kul sak att ha varit med om! Lite gala, glitteroch kultur piggar onekligen upp en måndag i november.

Under själva galan hann jag självklart inte blogga, men ni som också följer mig på Facebook, Twitter eller Instagram vet att där var det full aktivitet.

Det är väl knappast någon som missat vilka som fick pris? Men för säkerhets skull kommer pristagarna här också, med en liten reflektion om varje.

Lilla Augustpriset
Den på intet vis speciella av Rasmus Bjerkander
Jag hade tyvärr inte hunnit läsa de nominerade i den här kategorin, men blev glad när vi fick en liten bok med dessa noveller hem från galan.

Årets svenska fackbok
Min europeiska familj. De senaste 54 000 åren av Karin Bojs
Det var en av de tjockare fackböckerna och jag tänkte för mig själv att om jag börjar med den här, så hinner jag inte läsa någon annan av de nominerade. Men den kommer absolut att bli läst.

Årets svenska barn- och ungdomsbok
När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
Den här läste jag nästan i ett svep en lördag och var nästan onåbar för min familj. Mitt blogginlägg om boken finns här.

Årets svenska skönlitterära bok
Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri
Hassen Khemiris bok hade jag med mig som tågläsning på vägen upp till Stockholm och läste sedan ut den på vägen hem. Det är en mycket skickligt berättad roman.


Välförtjänta pristagare alla, men kanske var det lite tråkigt att det inte kom någon skräll, någon riktigt överraskning bland vinnarna. Jag höll lite extra på Stina Stoors noveller och jag vet att många hoppades på en mellanåldersbok eller seriealbum i barn- och ungdomsbokskategorin.

Trevligt var det också att träffa flera av de andra Augustambassadörerna och några andra bokbloggare och få prata med  - och spana på kulturkändisar med - på minglet före och efter galan. Och med detta inlägg avslutar jag mitt uppdrag som bloggambassadör för Augustpriset. En erfarenhet rikare!


2 kommentarer: