torsdag 5 november 2015

Noveller i november: tips

Jag håller på att läsa den Augustprisnominerade novellsamlingen Bli som folk av Stina Stoor och i väntan på blogginlägg om den tänkte jag tipsa om ett par andra bra novellsamlingar:

Tips 1
För inte så länge sedan läste jag novellsamlingen Västmanland av Sven Olov Karlsson. Den handlar om mitt "hem"-landskap och jag tyckte mycket om den.




Så här bloggade jag om den:
"Sven Olov Karlsson skriver lågmält och lite underfundigt små nedslag i de olika samhällena. Ingen skönmålning, men inte heller utan kärlek. Novellerna har en ganska lös koppling till den ort de handlar om, men det finns igenkänning för dem som har lokalkännedom."

Tips 2
Ett intressant novellkoncept hittar man i samlingen Avståndet emellan (flera författare). 



Så här bloggade jag om den:
"Novellerna utspelar sig i tunnelbanan och på pendeltåget i Stockholm (med omnejd) och varje novell har sin "egen sträcka". Personerna i de olika novellerna möts ibland i förbifarten när de går på och av tågen, men berättelserna hänger inte ihop. Passar ihop gör de däremot och trots att det är så många olika författare har de lyckats behålla samma känsla boken igenom. Och detta trots att ett par noveller är på norska och en på engelska. En väldigt intressant koncept!"

Tips 3
En av mina favoritförfattare är Joyce Carol Oates och hon har skrivit novellerna i Vredens änglar.


Så här bloggade jag om den:
"... det är mörka handlingar som dessa kvinnor utför, men de beskrivs på ett sådant sätt att dessa handlingar känns allmänmänskliga och nästan som det enda möjliga. Det är som vanligt skickligt skrivet och läsaren får ofta själv lägga dit den sista pusselbiten i handlingen."



1 kommentar: