måndag 23 november 2015

När hundarna kommer

När hundarna kommer av Jessica Schiefauer är ingen lätt bok att skriva om. Inte heller in den bokcirkeldiskussion som pågår i Kulturkollos regi har jag haft lätt att formulera mig kring boken. Det är så mycket i den som känns så tungt och hopplöst att det är svårt att hitta orden att beskriva den. Trots ämnet var den inte tungläst som sådan, jag läste i ett svep och ville vare sig prata med maken eller laga mat åt barnen när jag väl hade börjat. Men det är inte en bok som lämnar läsaren lätt om hjärtat.

Jag vet inte var jag ska börja. Jag måste låna förlagets beskrivning av boken:

"Ester och Isak. Isak och Ester. Två unga människor i ett litet samhälle i Sverige. Småstadstristessen den här våren löper sida vid sida med de nynazistiska strömningar som blir allt synligare: Ett hakkors i svart bläck på mattebokens pärm, en torshammare om halsen, skrålande fyllesång om fosterlandet på festerna. 
När Ester och Isak en vårkylig kväll möts på en av festerna vid sjön förändrar de varandra. Deras förälskelse väcker dem till liv.
Ester sover allt oftare över i Isaks pojkrum, äter frukostmackorna vid hans köksbord.
Isak har en lillebror som heter Anton.
Och det här är berättelsen om Esters och Isaks stora kärlek. 
Och det är berättelsen om när Anton tog en annan människas liv." 

Ja, det är en bok om kärleken mellan Ester och Isak och ett hemskt våldsbrott, som påverkar deras värld. Men för mig blir kärleken dem emellan det minst viktiga i denna bok. Det är istället Antons föräldrar som berör mig mest, kanske framförallt mamman - hennes nakna sorg och förtvivlan över sonens brott. Hennes funderingar kring hur hon har kunnat uppfostra en mördare.
Anton själv får jag inte riktigt grepp om och den mördade pojken är inte heller i fokus. Kanske har författaren medvetet gjort Anton till en vag karaktär i boken och istället fokuserar på brottslingens familj. Det gör den till väldigt intressant läsning. Berättelser ur offrets/offrets familjs perspektiv är ju vanligare.

Jag läste som sagt i ett svep och hade svårt att släppa den, men det blev ändå inte en fullpoängare för mig. Jag kan tyvärr inte sätta fingret på varför. Kanske var det något litet i just personskildringarna som skavde lite hos mig.
Det här är ändå en riktigt bra roman. Den är skrämmande aktuell och med ekon tillbaka i tiden.
Stark, stark läsning! Rekommenderas.

När hundarna kommer
Författare: Jessica Schiefauer
Förlag: Bonnier Carlsen (2015)
ISBN: 9789163880353
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Måste nog läsa den här boken trots att jag inte tänkt det från början. Du väckte min nyfikenhet med det här inlägget.

    SvaraRadera