söndag 29 november 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven L

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på L.
Sara Lövestam! Jag har inte ord att beskriva hur bra hon är. Min favorit är Tillbaka till henne.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på L vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
När vi var ute och långkörde i helgen hittade jag en samlings-CD med musik av Louise Hoffsten som fick gå några varv. En gammal favorit som återupptäcktes.

3.Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på L som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Ja, men det bli ju svårt att skriva något om kvinnliga författare på L och inte nämna Astrid Lindgren. Det må vara förutsägbart, men hon är värd alla beundran. Jag (och många andra) har läst biografin Denna dagen, ett liv och blivit ännu mer imponerad.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på L är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?
Anna Laestadius Larssons historiska romaner har jag hört mycket bra om och jag tror att det är något för mig.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det är det som är så kul med att klicka sig runt på de andra bloggarna.

      Radera
  2. Hej! Jag är din hemliga bokvän. Jag ska kika runt lite här inne och se vad du läser. Du får gärna uppdatera med lite frågor och svar så småningom så har jag lite mer hjälp på vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Så kul att du tittade in :)
      Nu har jag svarat på frågorna. Hoppas det kan vara till hjälp ;)

      Radera