måndag 30 november 2015

Bokbyte i jul - svar på frågor

Nu har vi alla fått vår hemliga bokvän och det gäller nu att smyga runt på bloggen och lista ut vad som kan passa i ett bokbytespaket till just den personen. För att underlätta för bokvännen har vi fått några frågor av Barnboksbloggen (som arrangerat hela det trevliga bytet) att svara på. Här kommer mina svar:

Frågor om böcker:
Vilken genre är du mest förtjust i?
Oj, jag läser det mesta faktiskt, men är svag för välberättade romaner, släktsagor och isländska deckare.
Favoritförfattare? Har du redan allt som de skrivit?
Många! Och många svenska -  Maria Erenstam, Sara Lövestam, Erlend Loe, Jonas Karlsson och Vibeke Olsson för att nämna några. Men jag har nog/har läst det mesta de har skrivit.
Finns det någon genre eller författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
Jag läser väldigt brett genremässigt, så det finns nog inte så mycket nytt att testa. Är nyfiken på Anna Laestadius Larsson.
Finns det någon genre eller författare som du skyr som pesten?
Vågar inte läsa skräck! Läser inte gärna sci fi eller lyrik. Skyr Jan Guillou som pesten.
Vad är du ute efter när du läser? (verklighetsflykt, bildning, romantik, nya erfarenheter, äventyr, igenkänning, uppleva andra tider/världar…) försök beskriva så din hemliga bokvän får ett hum om vilken läsare du är.
All of the above! :)
Läser du på andra språk än svenska?
Engelska går bra.
Lyssnar du på böcker? I vilket format i så fall?
Nej.
Har du någon önskebok?
Jag väntar på att sista delen i Vibeke Olssons böcker om Bricken ska komma i pocket.
Samlar du på en viss sorts böcker? Har du någon lista på vad du saknar i samlingen?
Jag gillar böcker om böcker. Här finns en lista från en sådan utmaning jag hade här på bloggen. De som är länkade i titeln är sådana som jag har läst.
Har du något emot begagnade böcker?
Nej, bara de är i OK skick och inte luktar illa, så går det hur bra som helst.

Övriga frågor:
Vad gör du helst på fritiden?
Läser ;)
Är du kaffe- eller tedrickare? Vilken smak i så fall?
Kaffe på dagen, te på kvällen. Jag är inte så förtjust i smaksatt kaffe och dricker bara svart te i klassiska smaker.
Vilken typ av godis gillar du? Favoritsnacks?
Choklad och saltlakrits. Godis med cola-smak. Nötter.
Vilken typ av godis gillar du inte?
Choklad med apelsinsmak. Skumgodis. Marmeladgodis. Raw-godis med dadlar.
Är du allergisk mot något, eller finns det något du inte äter av annan anledning (t ex om du är vegan)?
Nej.
Favoritfärg?
Turkos och brun.
Samlar du på något?
Förutom böcker? ;) Nej, inte direkt. Men är svag för "bookish"-saker i största allmänhet.
Har du någon pysslig hobby?
Tyvärr inte längre.
Vilken typ av filmer/teveserier och musik gillar du?
Kostymdrama och smarta komedier. Älskade Gilmore Girls. Nu tittar jag med på Downton Abbey.
Vad skulle du verkligen bli glad över att få i ett paket till jul?
Jag blir glad för det mesta tror jag - jag tycker det är jättekul med överraskningspaket!
Vad skulle du bli mindre glad över att få i paket från din bokvän?
Doftljus pga klarar inte för starka dofter.

På bloggen finns en sida där jag listat de böcker jag läst och bloggat. De som är markerad med en * är sådana som jag har. Den kan kanske vara till hjälp?

1 kommentar:

  1. Tack för din välskrivna lista! Nu ska jag fundera:).

    SvaraRadera