onsdag 4 november 2015

Augustprisnominerad: Käraste Herman

Nu har jag påbörjat läsningen inför Augustprisutdelningen. Jag tror nog inte att jag kommer att hinna läsa alla de nominerade böckerna i fackbokskategorin, men jag ska presentera dem lite närmare här på bloggen i alla all. Sedan har jag ju ett par böcker ur de andra kategorierna att läsa också.









Först ut är Käraste Herman - Rasbiologen Herman Lundborgs gåta av Maja Hagerman. Det var den enda boken jag själv vågade tippa på skulle bli nominerad.

Boken presenteras så här:
"Berättelsen om det rasbiologiska institutets märkliga grundare i Uppsala och hans betydelse för nazismen är fängslande – och obehaglig. Under många år arbetar han fanatiskt med att mäta skallar och dela in människor i olika raser. Sedan gör han något helt oväntat. Han får barn och gifter sig med en kvinna av en börd som han själv definierat som rasmässigt undermålig. Det är gåtan."

Jag har börjat läsa boken och den känns lättillgänglig och väldigt personlig då den innehållet utdrag ut brev och autentiska dokument. Jag tror det här blir riktigt intressant läsning.

2 kommentarer: