söndag 25 oktober 2015

Vakna

Rec.ex. från Printz Publishing - tack!
Vakna av Anna Hope utspelas i London i efterdyningarna efter första världskriget. Boken berättar om Hettie, Ada och Evelyn som alla drabbats hårt av kriget. För det här är inte en insmickrande bild av kriget, utan den råa, grymma krigsvardagen skildras på ett naket och ärlig sätt. Männen var ute i fält, men kvinnorna drog också de ett tungt lass under och efter kriget.

En bror, en fästman, en son. En tragisk händelse som knyter dem samman. Det här är en bok om det som förlorats, men också om att våga hoppas och om att gå vidare.

Parallellt med kvinnornas olika berättelser får vi också följa den okände soldatens färd från ett slagfält i Frankrike till graven i Westminister Abbey.

Jag tycker om Anna Hopes sätt att skriva de här kvinnornas berättelse. Tempot är långsamt och det är något lite skört över det hela. Kvinnorna har varit så starka, så länge. Är det nu de brister? Eller är det nu de slutar hålla andan och vågar ta nästa steg? De skildras vemodigt och sorgset, men också varmt och med en strimma hopp.

Jag har läst en hel del böcker om andra världskrigen, men inte så många om det första. Jag kan min historia om det här kriget lite sämre och läser intresserat detta också som en historiska skildring. Men det är så klart människoödena som griper tag och engagerar. Jag tyckte mycket om den här boken som är författarens debut.



Vakna
Författare: Anna Hope
Förlag: Printz Publishing (2015)
ISBN: 9789187343643
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar