söndag 4 oktober 2015

Ringens gåta och Stenhuggarens dotter

När jag fick Stenhuggarens dotter i posten upptäckte jag till min förvåning att jag hade missat att läsa en bok i serien Släkten, som jag annars trodde att jag hade bra koll på.

Ringens gåta
Författare: Elisabet Nemert
Förlag: Historiska media (2014)
ISBN: 9789187031533
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Så innan jag kunde sätta tänderna i min nya bok fick jag först springa till bibblan och låna del 6 - Ringens gåta av Elisabet Nemert.

Vi har nått fram till år 1220 i Sveriges historia. En förmögen kvinna, hennes två barn och ressällskap blir överfallna, Den lilla dotter ser hur hennes mor träffas av en pil. Barnet flyr och hittas senare av en jägare som är anställd av ett kloster. Han tar med henne dit, men flickan har total minnesförlust och vet inte vad hon heter eller var hon kommer ifrån. Hennes kläder och sätt och det faktum att hon kan läsa får hennes beskyddare att misstänka att hon kommer från en fin familj. Hon får växa upp hos jägaren och går i lära i klostret, men för att skydda henne lever hon förklädd till pojke.

När hon långt senare återförenas med sin mor Kristina och sin tvillingbror Ragnar blir det en svår omställning att anpassa sig till ett liv dotter i en förmögen familj och det förväntningar som finns på henne. Men det finns också fördelar med att vara bekväm i både männens och kvinnornas värld.

Det är intressant att läsa om denna spännande tid när Birger Jarl gör Sverige till ett enat land. Jag gillar att följa den starka Helena som skapar sig egna förutsättningar i en värld hårt styrd av traditioner, män och maktkamper. Författaren skriver berättelsen på gränsen mellan fakta och fiktion väl och i mina lekmannaögon en trovärdig skildring av tiden. Och dessutom en väldigt spännande historia!

Stenhuggarens dotter
Författare: Ewa Klingberg
Förlag: Historiska Media ([2015])
ISBN: 9789175452753
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris
Rec.ex. från förlaget -tack!
Stenhuggarens dotter av Ewa Klingberg tar vid i mitten på 1200-talet. Huvudpersonen är Sissela Konradsdotter. Hon följer med sin far, en berömd stenhuggare, till kung Valdemars borg i Stockholm. Fadern omkommer innan de kommer fram, men Sissela tar sig fram på egen hand snart är hon en central del i livet vid Valdemars hov. När maktstriderna i kungaborgen eskalerar tvingas hon fly, och med sig får hon kungens oäkta son Eskil och en ring som tidigare burits av flera mäktiga kvinnor.

Jag hade turen att träffa författaren Ewa Klingberg på Bokmässan och kunde berättada för henne hur mycket jag uppskattade de starka kvinnoporträtten - i serien som helhet och den här boken i synnerhet. Hon berättade också helt kort om nöjet i att plocka upp en tråd från de tidigare böckerna, att arbeta vidare med den och göra den till en del av den egna berättelsen.

Jag tilltalas mycket av den här kombinationen av fakta, fiktion, spänning och människoöden och ser redan fram emot nästa bok i serien.

Jag har tidigare läst de andra delarna ur serien:
Blandat blod av Katarina Mazetti
Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg
Tempelbranden av Catharina Ingelman-Sundberg
Helenas hämnd av Maria Gustavsdotter
Drottningkronan av Ingrid Kampås

2 kommentarer: