torsdag 8 oktober 2015

Om jag inte ska säga något om Nobelpriset i litteratur?

Jodå, för all del. Det kan jag visst det göra.

Jag kan konstatera att det inte blev någon av mina favoriter Joyce Carol Oates och Haruki Murakami i år heller  - och det är ju synd.

Jag kan konstatera att inte blev en vit man från ett Europeiskt land - och det är ju bra.

Jag kan konstatera att jag inte har läst något av pristagaren den här gången heller - och det är ju synd.

Jag kan konstatera att priset gick till någon som verkar skriva böcker som är relativt lättillgängliga även för en vanligt läsare - och det är ju bra.

Jag kan konstatera att priset gick till en kvinna (den 14:e sedan priset började delas ut 1901) - och det är ju jättebra!

Och jag kan säga grattis till Svetlana Aleksijevitj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar