fredag 16 oktober 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven H

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på H.
Åh, här måste jag säga Marie Hermansson så är så, så bra! Musselstranden är nog min favoritbok.

2. Vilken prisvinnande kulturell kvinna med för- eller efternamn på H tycker du är väl värd sitt pris?
Jag var nästan helt säker på att Marie Hermansson hade vunnit Augustpriset någon gång, men det var visst fel. Herta Müller har ju vunnit Nobelpriset, så hennes namn kommer säkert att dyka upp hos flera andra. Tyvärr kommer Herta och jag inte riktigt överens. Så jag säger Hilary Mantel som är dubbel Booker Prize-vinnare.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på H som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Jag skriver Audrey Hepburn, men det är endast baserat på hennes ursnygga stil, så det är egentligen den jag beundrar ;)

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på H är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?
Jag har inte läst Nina Hemmingsson, men många svär ju på att hon är ett geni, så jag kanske skulle göra ett försök..

2 kommentarer: