torsdag 15 oktober 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven F

Jag ligger ju hopplöst efter i den här utmaningen, men jag gillar idén mycket så jag ska göra ett försök att komma ikapp. Det är dags för F:

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på F?
Anna Fredriksson har seglat upp som en favorit. Jag tyckte mycket om Augustiresan.

2. Lyft fram ett kulturellt verk på F. Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum och gärna en kvinna som skapat verket.
Kanske är jag lite pretto här och svarar Fedra. Jag läste nyligen om Racines drama Fedra och det var ett av tre dramer med Fedra som huvudkaraktär som jag läste och skrev min C-uppsats i litteraturvetenskap om.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på F vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Jag säger Marie Fredriksson - en otroligt duktigt sångerska.

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på F som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Det kanske är förutsägbart, men Anne Frank har ju att ett oförglömligt avtryck hos så många och även hos mig såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar