söndag 6 september 2015

En droppe i rymden

Rec.ex. från Fantasiförlaget - tack!
En droppe i rymden av Lisa Rodebrand är uppföljaren till Revolt. Caroline och André flyr undan kyklonerna efter slavupproret på Jorden och kraschar med sitt rymdskepp på planeten Kyofanis. Där träffar de Dito. Han är son till överbefälhavaren och tränas till soldat, men han skulle helst slippa. Han blir nyfiken på besökarna och bestämmer sig för att hjälpa dem. Något som han kanske får ångra när han inser vad han har gett sig in på.

Ungdomarna kämpar för sitt liv och för något som är viktigt för allas överlevnad - vatten!
De blir jagade både av människor, de olagliga, kykloner och en hel massa obarmhärtiga varelser som kallas ozriiter. Det är action och högt tempo hela tiden, kanske så i den milda grad att det är svårt att hänga med i svängarna. Jag hade också lite svårt att hålla isär alla personer i boken och vem som gjorde vad  - och det underlättas inte av att vissa personer kallas för flera olika namn och dessutom byter namn med varandra. Det jag gillar är drivet i berättelsen och att det, trots att det kan verka så på ytan, inte är en berättelse där saker eller personer är helt skildrade i svart eller vitt. Jag uppskattar också Caroline som är en stark och orädd karaktär och den som behärskar tekniken. Även Andrés syster Anzeria är en intressant person som jag blir nyfiken på att få reda på mer om.

Jag kryssade "Speculative Fiction" på min sommarbingobricka.


En droppe i rymden
Författare: Lisa Rodebrand
Förlag: Fantasi-förlaget (2015)
ISBN: 9789198160239
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar