måndag 27 juli 2015

Ty riket är ditt

Tre kvinnor – tre berättelser.
Eller är det samma berättelse ur tre olika perspektiv?

Ty riket är ditt av debuterande Therése Granwald är en roman om maktspel i kärleksrelationer och om vad det kan innebära att ge upp sig själv för någon annan.

Vi möter Eva, Sara och Anna. Två av dem är baserade på verkliga personer och en av dem är en fiktiv karaktär. Läsaren får de tre kvinnornas historier blandade och i ganska korta scener.

Anna är den person som fastnar mest hos mig. Kanske är det för att de andra två berättelserna har ett "facit", medan det för Anna fortfarande finns ett val, en annan väg att gå. Kanske är det för att hon är så vanlig, som vilken kvinna som helst, som dig, Som mig.

Men berättelserna berikar och speglar varandra på ett skickligt sätt. De hade inte fungerat lika bra var och en för sig. Jag är svag för att läsa böcker som är växelvist berättade, inte minst när det är så väl utfört som i den här romanen. Det ger ett driv i berättelsen, det tillför spänning och det ger - ibland välbehövliga - pauser.

Det här är en nätt bok omfång, men det är en läsning som kräver sitt och som lämnar spår. Jag tyckte mycket om den här boken.

Jag använde min "free square" på sommarbingobrickan och fick på så sätt chans att tipsa de som t.ex. hade "By a debutant" på sin bricka, om en riktigt bra sådan.  


Ty riket är ditt
Författare: Therése Granwald
Förlag: Lo Söllgård (2015)
ISBN: 9789198211917
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar