onsdag 8 juli 2015

Los Peregrinos

Rec.ex. från Bazar förlag - tack!
Los Peregrinos av Cecilia är tredje och av mig, och säkert många med mig, efterlängtade delen i en serie som började med Senõr Peregrino och La Peregrina. Jag har läst och tyckt mycket om dessa böcker. Jag hade dessutom turen att träffa den mycket sympatiska författaren på en bokfrukost på Bokmässan 2013 och då höll hon på att skriva denna avslutande bok i serien.

I min bokcirkel brukar vi skoja om böcker som beskrivs som "mustiga skrönor med ett färgsprakande persongalleri". Den beskrivningen passar precis in på denna serie, men Cecilia Samartin skriver det så snygg och med så mycket värme att hon kommer undan med det trots allt.

Litterärt sett är kanske inte Los Peregrinos den allra bäst konstruerade berättelsen, men vi som följt personerna genom böckerna blir nog inte besvikna. Nu får vi äntligen veta vad som hände med Señor Peregrinos ungdomskärlek Rosa och förklaringen till Jamilets födelsemärke. Stora delar av boken utspelas på ett sjukhus i Santiago de Compostela där Jamilet och Senõr Peregrino behandlas efter en brand och ett mordförsök. Medan vänner vakar vid deras sida får de (och vi läsare) lyssna till berättelsen om Flor och legenden om den blå rosen. Kan den gamla sagan vara nyckel till Rosas och Jamilets öde.
Ja, ni förstår säkert redan att jag gillar det här mycket. Det är en härlig och färgstark berättelse och den avslutar serien på ett alldeles utmärkt sätt.

Jag kryssade "By a author you've met" på min sommarbingobricka.


Los Peregrinos
Författare: Cecilia Samartin
Förlag: Bazar Förlag (2015)
ISBN: 9789170283062
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar